Honda Prelude: helemaal hybride en begin 2026 in Nederland

Doet alsof hij een DCT heeft!

Honda Prelude

Ken je dat verhaal van de Honda Prelude die in 2027 in productie zou gaan? Die gaat niet in 2027 in productie. Maar al veel eerder! Goed nieuws dus. De altijd hybride nHonda Prelude komt al begin 2026 naar Europa. Vandaag zien we de productieversie voor het eerst én we kunnen je meer informatie over de transmissie geven.

De Honda Prelude komt terug. Dat wisten we al. Wanneer hij komt, weten we nu ook: begin 2026. Dat is opvallend. Kort voordat we medio dit jaar een rondje om de pre-productieversie van de nieuwe Prelude liepen, vertelde Tomoyuki Yamagami, Chief Engineer en onder meer projectleider van de Civic en Prelude, ons dat de Prelude pas in 2027 in productie zou gaan en 'daarna' naar Europa zou komen.

Dat de nieuwe Prelude een hybride aandrijflijn krijgt, stond reeds vast. Maar Honda hamert er vooral op dat de jongste Prelude veel rijplezier moet bieden. Wat daar in theorie niet goed bij past is een efficiënte maar traditionele cvt die je wellicht bij zo'n aandrijflijn verwacht. Een reguliere cvt-krijgt de Prelude niet. De hybride Honda Civic e-HEV waarmee de Prelude naar alle waarschijnlijkheid veel techniek deelt, heeft die immers ook niet. We mikken erop dat de Prelude net als de Civic e:HEV een ietwat complex systeem krijgt. De e:HEV-aandrijflijn werkt met een vaste overbrenging. Er wordt nooit geschakeld. Althans, niet echt. Bij snellere acceleratie fingeert het systeem schakelmomenten door de verbrandingsmotor soms even terug te laten zakken in toeren. De Prelude krijgt iets wat Honda S+ Shift noemt.

Honda Prelude

De nieuwe Honda Prelude: voor het eerst zonder achterspoiler.

S+ Shift simuleert volgens Honda 'het snelle schakelen van een transmissie met dubbele koppeling'. Het nieuwe systeem biedt de bestuurder de mogelijkheid om via flippers achter het stuur door gesimuleerde verzetten te klikken. Althans, als je de S+ Shift-modus activeert. Dat moet de ervaring bieden van zelf op- en terugschakelen. Het systeem werkt puur softwarematig en moet het 'schakelgevoel' geven door kortstondig de verbrandingsmotor dan wel de elektromotor(en) in te houden. Het systeem is gekoppeld aan het Active Sound Systeem, wat de gesimuleerde schakelervaring net even realistischer moet laten voelen. Nu weten we precies waarom Honda  onlangs hints gaf die deden vermoeden dat je in de nieuwe Prelude kunt schakelen ... Hybride aandrijflijnen met een handbak zijn Honda overigens niet vreemd. De eerste Insight had het, de Civic IMA en de CR-Z eveneens. Waarom de nieuwe Prelude geen duidelijke Prelude-designkenmerken heeft? Dat legde Honda ons eerder uit. Lang verhaal kort: de auto was nooit als Prelude bedoeld.

De witte Prelude op de foto's lijkt als twee druppels water op de eerder getoonde pre-productieversies. Wat ontbreekt is een achterspoiler. Mogelijk bewaart Honda die voor een sportievere smaak van de Prelude, zoals een eventuele Type-S. Hoe krachtig de Prelude wordt, weten we nog niet. Reken er maar op dat hij minimaal de aandrijflijn van de hybride Civic e:HEV krijgt. We verwachten dus op zijn minst een vermogen van 184 pk. Als Honda zich helemaal historisch verantwoord gedraagt, hang het de 204 pk sterke hybride aandrijflijn van de huidige Accord er in.

Leuk weetje: S+ Shift is vernoemd naar S-modellen als de S600 en S2000, maar ook naar sportief ingestelde varianten van minder sportieve modellen zoals de Accord Type-S. S+ Shift debuteert in de Prelude, maar vindt straks mogelijk eveneens zijn weg naar andere hybride H0nda's.

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.