Honda in z'n element
Zonde dat deze Honda Element alleen voor de Amerikaanse markt is bedoeld. Want deze auto is behoorlijk anders dan de doorsnee terreinwagen of SUV.
Deze auto is behoorlijk anders dan de doorsnee terreinwagen of SUV. Want die zijn natuurlijk wel heel erg handig en functioneel, maar de Element gaat nog even een stapje verder. Wat te denken bijvoorbeeld van de omgekeerde achterdeuren. Dan kun je grote lading makkelijker naar binnen schuiven omdat je de B-stijl mist. Die zit toch altijd in de weg? Bovendien kun je zo grotere spullen naar binnen stouwen.
Vergis je niet in de afmetingen van de Element. Hij staat namelijk op Honda's Global Compact Platform waar ook de Civic en Stream op staan. Veel langer dan die auto's is hij in ieder geval niet. Hij heeft plaats voor vier personen en zooi bagage - maar je kunt de stoelen voor de achterpassagiers ook opklappen aan de zijkanten voor meer bagageruimte. Een mountainbike past er dan bijvoorbeeld in. Honda in Amerika mikt een beetje op de jonge koper - de studenten dus - en voor die groep is het misschien ook wel handig om te weten dat je van de voorstoelen en de achterbank een tweepersoonsbed kunt bouwen. En als de lading nog steeds niet in de auto past kun je lange voorwerpen nog door het dak laten uitsteken waar helemaal achterin een dakluik zit. Of je gebruikt de gedeelde achterklep.
De Element is trouwens geen onbekende: op een aantal autoshows stond al een prototype dat Honda Model X heette. Op de tentoonstelling van New York werd de Element voorgesteld, de direct afgeleide productieversie daarvan. Het dashboard doet met die ronde klokken een beetje denken aan dat van de Jazz en ziet er ook in de Element heel vlot uit. Voor optimale benutting van de binnenruimte zit de versnellingspook op het dashboard in plaats van op de vloer. Voor de Element is maar een motor beschikbaar, namelijk een 2,4-liter viercilinder VTEC van 160 pk. Prijzen in Amerika zijn te vergelijken met die van een Honda CRV.