Honda Brio bedient Aziatische groeimarkten
Autofabrikanten moeten momenteel hun groei voor een belangrijk deel in Azië bewerkstelligen. Ook Honda wil een graantje meepikken van de grote vraag naar auto's, en komt daarom met de Brio.
De Brio is de productieversie van de New Small Concept, die Honda in januari op de Autoshow van New Delhi toonde. De auto is ontwikkeld volgens het 'man maximum, machine minimum' concept, aldus Honda. Dat staat voor een maximale binnenruimte en techniek die zo weinig mogelijk ruimte inneemt. Het Japanse merk belooft een slim interieur en een goede handelbaarheid in stedelijke gebieden. De compacte dimensies moeten daarbij helpen: de Brio is 3,61 meter lang, 1,68 meter breed en 1,48 meter hoog.
De Honda komt in de eerste instantie in Thailand en India op de markt. Beide landen krijgen een eigen versie, om aan de specifieke eisen van de plaatselijke markt te voldoen. Voor de Thaise versie mikt Honda op een prijs van 400.000 baht, omgerekend 10.000 euro. Door z'n verbruik van minder dan 5 liter per 100 kilometer voldoet de Brio aan de Thaise eisen voor 'eco cars'. Details over de motorisering geeft Honda verder niet, maar ingewijden meldden eerder dat het om een 1,2-liter benzinemotor zou gaan.
Honda onthult de Brio op de 27e Thailand International Expo, die van 1 tot 12 december voor het publiek geopend is. De marktintroductie in Thailand staat gepland voor maart 2011. De Indiase markt volgt iets later. Plannen om de Brio ook naar Europa te halen, zijn er vooralsnog niet.
PRIVATE LEASE Honda
