Hoekstra houdt vast aan CO2-doelen EU
Want voorspelbaarheid
Nu verschillende landen protest aantekenen tegen de steeds striktere CO2-doelstellingen voor nieuw verkochte auto’s in Europa, rijst de vraag of die doelen nog wel houdbaar zijn. Dat zijn ze, stelt Eurocommissaris voor Klimaat Wobke Hoekstra.
De Europese klimaatbaas Hoekstra stelt dat het vasthouden aan de huidige normen nodig is om een voorspelbaar investeringsklimaat te creëren voor autobouwers, zegt Reuters. Het steeds aanpassen aan de omstandigheden past daar volgens Hoekstra dus niet bij. De vraag naar de CO2-targets werd gesteld naar aanleiding van het feit dat verschillende Europese landen, met name Italië en Tsjechië, hun ongenoegen hebben geuit over de striktere normen. Volgens Hoekstra hebben verschillende autofabrikanten, die overigens niet bij naam worden genoemd, uitgesproken dat de doelen nog altijd haalbaar zijn. Wel wordt er met de auto-industrie gekeken naar manieren om die haalbaarheid nog wat te vergroten, en hebben autofabrikanten aan de overheid gevraagd om hulp bij het realiseren van een betere laad-infrastructuur. Die vraag noemt Hoekstra 'redelijk'.
In Europa verkochte auto’s mogen nu nog 95 gram per kilometer uitstoten. Dat wordt volgend jaar 94 gram en dat lijkt te overzien, maar dat is omdat deze waardes een vertekend beeld geven. De meetmethode gaat immers veranderen: tot nu toe mag die gemiddelde CO2-uitstoot van formeel 95 gram nog worden berekend volgens de oude, soepele NEDC-methode, maar volgend jaar is het definitief al WLTP wat de klok slaat. In de praktijk verhoudt de huidige norm zich daarom tot die van volgend jaar als 118 gram tegen 94 gram en die waarde is alleen haalbaar als een aanzienlijk deel van de verkochte vloot helemaal geen CO2 uitstoot. Juist daar knelt het, want de vraag naar EV's in Europa valt de laatste tijd flink tegen. Het niet voldoen aan de norm levert een norm per gram CO2 uitstoot per auto op, en dat kan al snel in de vele miljoenen lopen.