Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Het afscheid van de Volvo 300-serie - Uit de Oude Doos

Einde van een tijdperk

22
Volvo 300-serie Daf 1991
Volvo 300-serie Daf 1991Volvo 300-serie Daf 1991Volvo 300-serie Daf 1991Volvo 300-serie Daf 1991Volvo 343Volvo 360Volvo 360Volvo 360
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
21 april 2021 om 15:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Uit de Oude Doos:

 In 'Uit de Oude Doos' blikken we terug op vervlogen tijden. We pakken de AutoWeek van precies 30 jaar geleden erbij en lichten een opvallende test, reportage, trend of nieuwsverhaal uit. Wat speelde er in de tijd dat er nog gloednieuwe Fords Escort en Opels Astra F in de showroom stonden?

Dertig jaar geleden kwam er een einde aan de productie van de Volvo 300-serie. Een moment om uitgebreid bij stil te staan, want het betekende specifiek voor Nederland het einde van een tijdperk.

In het vroege voorjaar van 1991 liep de laatste Volvo uit de 300-serie van de band in Born. Na dik 1,13 miljoen geproduceerde exemplaren hield het op voor de auto die eerst als 343 en 345 op de markt verscheen en later verkocht werd als 340 en 360. Een razend succesvol model dus en dat was al reden genoeg om bij het einde stil te staan. Er was echter natuurlijk nog een reden: de eerste grote stappen die leidden tot de 300-serie werden namelijk nog gezet in samenspel tussen Volvo en Daf. In beginsel was de auto dus een deels Nederlandse creatie, niet alleen vanwege de productie in Limburg. Met het einde van de productie was het dus ook gedaan voor het laatste grote wapenfeit van Daf als personenautofabrikant.

De oorsprong van de Volvo 300-serie ligt bij de plannen die Daf eind jaren 60 had. De 66 stond natuurlijk al op de planning, maar Daf had de ambitie om ook met een groter model te komen. Het sloeg hiervoor uiteindelijk de handen ineen met Volvo, omdat het volledig zelf ontwikkelen ervan een te grote stap bleek. Volvo keek met grote interesse naar de plannen die al op tafel lagen. Eerst waren er de studiemodellen P200 en de P500, middenklassemodellen waar Daf de 1.8 benzinemotor van Volvo van dat moment voor als krachtbron in gedachten had.

Volvo 300-serie Daf 1991

In een later stadium, op de drempel van de jaren 70, volgde de P900 en dat bleek het meest kansrijke concept. Eén van de betrokkenen van project P900, Frans Christophe, zei in 1991 bij het afscheid van de 300-serie tegen AutoWeek dat die auto ondanks z'n wortels in het Daf-tijdperk in de basis al niet meer als Daf bedoeld was. "De P900 is nooit ontworpen als Daf, maar als een auto in het kader van een samenwerking." Een samenwerking met Volvo dus, die in 1975 leidde tot de 75 procent overname van Daf's personenautodivisie door het Zweedse merk. De Daf 66 ging daarom voortaan als Volvo 66 door het leven en project P900 kreeg een jaar later een productievervolg in de vorm van de Volvo 300-serie.

Hoewel er Volvo-logo's op prijkten en de 343 en 345 door hun neus en kont duidelijk in het Volvo-gamma van destijds pasten, weigerden veel Nederlanders de auto los te koppelen van Daf. "Net na de introductie van de 343 reed ik met de nieuwe wagen iets te hard, in de buurt van Amsterdam. Ik werd ingehaald door een Porsche van de Algemene Verkeersdienst en de politieman riep door de luidspreker: 'De maximumsnelheid is 100 km/h en dat geldt ook voor nieuwe Dafjes!", aldus Christophe. Met z'n wat te krap bemeten 1.4 van Renault en de bekende Variomatic-automaat had de 343 aanvankelijk nog iets overeen met de Dafjes van weleer: het waren bepaald geen rappe roeltjes. Dat moest anders, zag Volvo, en zodoende introduceerde het in de jaren die volgden ook een 2.0 benzinemotor van Volvo en een 1.7 benzinemotor van Renault. Dieselen was uiteindelijk ook mogelijk, met een 1.6 die wederom van de schappen van Renault kwam.

De komst van grotere motoren, handgeschakelde versnellingsbakken, evenals de introductie van de sedan, maakten de 300-serie steeds aantrekkelijker voor een breder publiek. 1986 was het recordjaar voor de toen toch stiekem al best een tijdje leverbare compacte Volvo. Dat had voor een belangrijk deel te maken met de toen kersverse facelift, waarmee de auto vooral aan de voorkant een wat robuustere uitstraling kreeg. Het feestje ging dus door tot in 1991 en Volvo kon met een tevreden blik terugkijken op dit Nederlandse hoofdstuk uit z'n geschiedenis. Niet in de laatste plaats omdat de auto in z'n geboorteland Nederland niet aan te slepen was. Tot op de dag van vandaag is de 300-serie met ruim boven de 100.000 verkochte exemplaren de best verkochte Volvo in ons land en eentje die vanwege z'n oorsprong een speciaal plekje in ons hart verdient. Of je 'm nou wel of niet waardeert.

  • Houd me op de hoogte over de Volvo 340
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Volvo 340 Volvo 343/345 Classic Cars & Youngtimers Uit de Oude Doos

Bekijk ook

Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

‘Er is altijd ruimte voor verbetering.’ Als dat je motto is, dan heb je een leuk leven. Dan...

54

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo 340 specificaties
  • Volvo 340 occasions
  • Volvo 340 video's
Advies en informatie
  • Volvo 340 tests
  • Volvo 340 gebruikersreviews
  • Volvo 340 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo 340 GL 1.4 (1986)

    Volvo 340 GL 1.4 (1986)

    2
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo 340 (1979)

    Volvo 340 (1979)

    4
    • 12 april 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo 340 GL Special 1.4 (1990)

    Volvo 340 GL Special 1.4 (1990)

    8
    • 9 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo 340 DL Diesel (1985)

    Volvo 340 DL Diesel (1985)

    4
    • 28 januari 2018
  • Gebruikersreview
    Volvo 340 DL 1.4 (1986)

    Volvo 340 DL 1.4 (1986)

    4
    • 27 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Volvo 340 GL Special 1.4 (1990)

    Volvo 340 GL Special 1.4 (1990)

    4
    • 26 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Volvo 343 DL (1981)

    Volvo 343 DL (1981)

    7
    • 5 mei 2012
meer reviews
Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

‘Er is altijd ruimte voor verbetering.’ Als dat je motto is, dan heb je een leuk leven. Dan...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volvo 340 (1992) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 340 (1992) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 februari 2022
  • Nieuws
    Volvo 345 (1980) - In het Wild

    Volvo 345 (1980) - In het Wild

    38
    • 25 oktober 2021
  • Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

    Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend...

    • 7 april 2021
  • Autotest
    Hoe de Volvo 340 en 360 volwassen werden

    Hoe de Volvo 340 en 360 volwassen werden

    48
    • 13 maart 2021
  • Nieuws
    In het Wild: Volvo 340 (1984)

    In het Wild: Volvo 340 (1984)

    43
    • 15 juli 2020
  • Honda Accord vs. Volvo 343 - Classics Dubbeltest

    Honda Accord vs. Volvo 343 - Classics Dubbeltest

    58
    • 13 oktober 2017
  • Nieuws
    In het Wild: Volvo 343 (1979)

    In het Wild: Volvo 343 (1979)

    48
    • 16 november 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe elektrische Volvo XC90

    Dit is de nieuwe elektrische Volvo XC90

    128
    • 15 augustus 2022
  • Achtergrond
    Zo komt de Volvo XC60 uit de 100.000 km-test van AutoBild

    Zo komt de Volvo XC60 uit de 100.000 km-test...

    177
    • 13 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    60
    • 12 augustus 2022
  • Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

    Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron...

    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volvo V70/S80 (2013) - Facelift Friday

    Volvo V70/S80 (2013) - Facelift Friday

    24
    • 29 juli 2022
  • Autotest
    AutoWeek Test - Volvo C40 Recharge

    AutoWeek Test - Volvo C40 Recharge

    22
    • 24 juli 2022
  • Nieuws
    Ook Volvo stapt uit brancheorganisatie ACEA

    Ook Volvo stapt uit brancheorganisatie...

    129
    • 11 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden