'Hellcats aanvankelijk 600 pk sterk'

Het verhaal achter de Hellcat

Dodge Challenger Hellcat
In rap tempo hebben de Hellcats van Dodge een legendarische status weten te verwerven. Dat was anders geweest als Dodge z'n rivaal Ford niet zo scherp in de gaten had gehouden. Het verhaal achter de Hellcat.

Uit berichtgeving van de Detroit Free Press blijkt dat de Hellcats aanvankelijk nooit zo absurd krachtig bedoeld waren. Aanvankelijk had de overtreffende trap van zowel de Challenger als de Charger ongeveer 600 pk sterk moeten zijn. Dankzij het niet volledig informeren van het management én een schuin oog gericht op de Shelby Mustang GT500 persen de bandenrokers nu 717 pk uit de Hemi V8.

Chris Cowland - aan het hoofd van de motorenafdeling van SRT - presenteerde in 2011 een plan aan het hogere management om een 600 pk sterke krachtbron te ontwikkelen, een blok waarmee Fiat Chrysler de sterkste muscle car in het gamma zou moeten krijgen. 600 pk bleek niet genoeg, gezien de nieuwe Shelby Mustang GT500 over liefst 650 pk zou komen te beschikken. De techneuten namen opnieuw plaats rond de tafel, met als resultaat een nieuw beoogd vermogen van 675 pk.

Helaas voor Cowland kreeg zijn team geen extra tijd voor de ontwikkeling van het helse blok en tot overmaat van ramp mocht de 675 pk sterke variant niet gretiger met brandstof omspringen dan de aanvankelijk beoogde 600 pk sterke versie. Naar verluidt had Cowland inmiddels zelfs een ruim 700 pk sterke V8 voor ogen, al schijnt de topman niet iedereen van zijn team daarover ingelicht te hebben. Na de metingen bleek de achtcilinder uiteindelijk 717 pk te ontketenen, een hoeveelheid paarden die pas aan het eind van het ontwikkelingsproces aan de hogere heren van Fiat Chrysler Automobiles werd gepresenteerd. De Hellcat was geboren en is inmiddels als Dodge Charger en als Challenger te krijgen. Het heeft er alle schijn van dat ook de Jeep Grand Cherokee over het machtige 717 pk sterke blok komt te beschikken.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.