en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het Duitse tuningsbedrijf Hartge heeft een BMW Z4 gebouwd met de 400 pk sterke V8-motor uit de Z8/M5 onder de kap.
Twee tuners presenteerden in Genève al snelle versies van de BMW Z4. Zo kwam Schnitzer met een 295 pk sterke zescilinder en onthulde G-Power er zijn 280 pk sterke 2,5-liter zescilinder met turbocompressor en een drieliter V6 met 340 pk.
Hartge doet daar nog een schepje bovenop en heeft nu de 400 pk sterke V8 uit de Z8/M5 in het vooronder van de Z4 weten te lepelen. Deze 5-liter motor heeft een maximum koppel van 500 Nm bij 3800 tpm De topsnelheid van de Hartge Z4 ligt op 300 km/h en de sprint van 0-100 km/h legt hij af in slechts 4,6 s. Even inhalen vanaf 80 km/h tot 120 km/h? Binnen vier tellen ben je een rijtje vrachtwagens voorbij. Ter vergelijking: de standaard Z4 met 231 pk sterke 3-litermotor doet daar zes tellen over, maar een Porsche GT3 (381 pk en 385 Nm) heeft er ook 4,6 s voor nodig.
Zo'n hoog vermogen en koppel heeft wel tot gevolg dat de Z4 moet worden aangepast. Zo gebruikt Hartge de bij de V8-behorende zesversnellingsbak uit de M5, een speciale cardanas, de aangepaste achteras uit de M3 en het in hoogte en qua demping instelbare sportonderstel. Grote geventileerde remschijven ontbreken daarbij natuurlijk niet.
Uiterlijk is de Hartge Z4 eveneens getuned. Een nieuwe voorspoiler, 19-inch wielen met brede banden (vóór 235/35 ZR19 en achter 265/30 ZR19) en een stalen demper met dubbele ovalen eindstukken. Binnenin is de Hartge-versie herkenbaar aan een kilometerteller die tot 320 km/h gaat en een toerenteller tot 8000 tpm. Uiteraard ontbreken pedalen en een schakelpookknop van aluminium niet, net zomin als de nodige Hartge-emblemen. Als je Hartge het bedrag van
€ 113.584 overhandigt, kan je zeven weken later je in snelle Z4 wegscheuren.