Grenoble proeftuin voor Toyota i-Road
Toyota heeft een hippe, elektrische driewieler bedacht als aanvulling op het openbaar vervoer. De Franse stad Grenoble krijgt de Europese primeur met een drie jaar durende proef.
In Japan experimenteert Toyota al een jaar met de i-Road, een elektrische driewieler die is bedoeld voor korte afstanden in het stadsverkeer. Nu moet ook Europa eraan geloven. Het hippe, kleurrijke voertuigje houdt het midden tussen een auto en een scooter en heeft een maximumsnelheid van 45 km/h. Het is volgens Toyota bedoeld om autogebruik in stadscentra te ontmoedigen.
Dat klinkt misschien vreemd uit de mond van een autofabrikant. "Maar wij willen allang niet meer alleen een autofabrikant zijn. We willen duurzame oplossingen bieden voor het verkeer", verduidelijkt de voorzitter van de raad van bestuur van Toyota, Takeshi Uchiyamada.
Verleiden
Wie vanaf volgend maand in het centrum van Grenoble bij de bushalte of het treinstation uitstapt, kan overstappen in de elektrische i-Road. Hij staat daar strategisch opgesteld, om de reizigers in het openbaar vervoer te verleiden hun laatste (kilo-)meters naar de eindbestemming snel en comfortabel af te leggen. De i-Roads zijn slimme voertuigjes die beschermen tegen regen en kou. Ze worden overal in de stad opgesteld, bij 27 laadstations. Bovendien komen er in Grenoble 120 punten waar de voertuigjes op te laden zijn.
Natuurlijk is het niet alleen de zorg om het milieu, die Toyota aanmoedigt om dit soort alternatieven te ontwikkelen. Steeds meer autofabrikanten maken zich zorgen, omdat uit studies blijkt dat vooral jongere stadsbewoners niet meer geïnteresseerd zijn in het bezitten van een auto. Een hip, milieuvriendelijk voertuigje als de i-Road kan ze wellicht nog wél verleiden.
Bonbons
Als smakelijke bonbons, in vrolijke kleuren, staan ze straks in Grenoble opgesteld. Alsof het een attractie in een pretpark betreft, zo beweegt de i-Road zich door het verkeer. Hij rijdt heel anders dan een personenauto en helt over in de bocht, precies zoals een motorfiets of scooter dat ook doet. Dat is even wennen voor de bestuurder, maar juist door zijn ingenieuze constructie, met één, sturend achterwiel en twee voorwielen, heeft hij een extreem korte draaicirkel. En dat maakt hem in de stad natuurlijk uiterst wendbaar. Met zijn afmetingen is hij bovendien smaller dan een motorfiets en hij laat zich heel makkelijk parkeren.
De Franse regering is enthousiast over het eigentijdse alternatief voor de fiets. Bij de presentatie van het proefproject had het Elysée zelfs de staatssecretaris voor hoger onderwijs en wetenschap, Geneviève Fioraso, afgevaardigd. Zij was vol lof over het proefproject: ,,Dit is een sympathieke oplossing voor volledig schoon stadsverkeer, die wij graag ondersteunen. Dit soort alternatieven zijn nodig omdat we aan de ene kant de economische groei van steden willen stimuleren, maar aan de andere kant luchtvervuiling en opstoppingen moeten tegengaan.''
500 steden
De initiatiefnemers wijzen er op dat de voertuigjes dankzij hun elektrische aandrijving het stadsverkeer ook fluisterstil maken én een oplossing zijn voor parkeerproblemen. Voor de stad Grenoble is gekozen omdat daar voortdurend naar oplossingen wordt gezocht voor de stedelijke groei. Zo bestaat daar al een succesvol deelproject met 5.000 leenfietsen. Bovendien kon in deze stad een groot aantal partners het eens worden over samenwerking bij het proefproject. Naast Toyota zijn dat de lokale en regionale overheid, deelautobedrijf Citélib en elektriciteitsbedrijf EDF. Het project wordt Ha:Mo genoemd, een afkorting voor Harmonische Mobiliteit. Als de proef slaagt, wil Toyota de komende zes jaar in maar liefst 500 steden wereldwijd deze nieuwe vorm van vervoer gaan aanbieden.
Ook Nederlandse steden zouden al interesse hebben getoond, maar Toyota wil nog niet zeggen welke dat zijn. ,,Er is veel belangstelling van steden uit alle delen van de wereld. Maar als we namen gaan noemen, krijgen we wellicht achteraf de klacht dat we er één niet hebben genoemd,'' aldus Didier Leroy, de Europese directeur van Toyota.
Conventioneler
Overigens worden er in Grenoble niet alleen 35 i-Roads ingezet, maar ook 35 Coms, een vierwielige, elektrische mini-auto die Toyota sinds enkele jaren produceert. Het project moet uitwijzen of de revolutionaire, maar wel heel anders rijdende i-Road niet een stap te ver gaat voor sommige klanten. Misschien geven zij toch liever de voorkeur aan een meer conventionele, elektrische auto met kleine kofferbak.
Toyota heeft vooralsnog geen plannen om in Europa de i-Road of Coms afzonderlijk te gaan verkopen. De voertuigjes zullen uitsluitend in dit soort projecten worden toegepast. Wel gaat de fabrikant bekijken in hoeverre er met een dergelijk project geld te verdienen valt.
PRIVATE LEASE Toyota
Had je deze auto's al gezien?

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive | Trekhaak, Leer, Dodehoekherkenning, Stoelverwarming, 18 inch, Keyless, 1.650KG Trekgewicht
- 2016
- 101.690 km

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Plus | Stoel + Stuurverwarming, Smart Connect Navigatie, Keyless, 17inch
- 2022
- 67.252 km

Toyota Corolla 2.0 Hybrid Dynamic Bi-Tone
- 2019
- 61.816 km