GM introduceert draadloos batterijmanagement

Elektrisch offensief

General Motors Ultium

General Motors komt met een nieuw draadloos systeem om de batterijen in EV's te managen, dat maakt het concern bekend. Het 'Wireless Battery Management System' moet de levensduur van de batterijen verlengen en tegelijkertijd ontwikkelingskosten voor nieuwe elektrische modellen drukken.

Met wBMS is General Motors naar eigen zeggen de eerste fabrikant die met een dergelijk systeem op de markt komt. De verschillende modules in de accu communiceren nu via Wi-Fi met elkaar. Door de hoeveelheid bedrading in de accupakketten te reduceren, hoeft er niet voor ieder nieuw model een compleet nieuwe architectuur ontworpen te worden. Hierdoor wordt het EV-platform van GM een stuk schaalbaarder en drukt men de ontwikkelingskosten. Daarnaast kan het wBMS de individuele celspanning in de batterij beter reguleren. Dit moet zorgen voor een verlenging van de levensduur van de batterij. Via over-the-air updates kan het systeem na verloop van tijd verder verbeteren, zo claimt GM.

General Motors timmert behoorlijk hard aan de weg als het gaat om het introduceren van EV's. Van de week maakte het concern bekend dat het de elektrische pick-up Badger gaat bouwen voor start-up Nikola. Cadillac wordt het elektrische paradepaardje van GM, waarvan concept-car Lyriq een voorbode is. Al deze modellen worden voorzien van de Ultium-batterijtechnologie. Dit is een nieuw batterijconcept van GM, dat onder meer de benodigde hoeveelheid kobalt met 70 procent zou reduceren. Gecombineerd met de modulaire capaciteit van het draadloze batterijmanagement moet dat ervoor zorgen dat GM op een kostenefficiënte manier nieuwe EV's op de markt kan gaan brengen.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.