Gereden: Volvo XC90 V8

Volvo XC90 V8
De Volvo XC90 V8 is de eerste Volvo met een 8-cilinder motor. In de eerste plaats is de auto bedoeld voor de VS. In maart zal hij ook in Nederland te koop zijn. Zijn grootste handicap hebben we al gevonden: de prijs.

De Volvo XC90 V8 is de eerste Volvo met een 8-cilinder motor. In de eerste plaats is de auto bedoeld voor de VS. In maart zal hij ook in Nederland te koop zijn. Zijn grootste handicap hebben we al gevonden: de prijs.

De uiterlijke kenmerken van de V8 zijn op een hand te tellen. Namelijk een kleine V8-badge op de kont en de neus en hij is voorzien van afwijkende velgen en in kleur gespoten strips en deurgrepen, maar dan heb je het wel gehad.
Met de introductie van deze V8 past Volvo voor het eerst in z'n bestaan een achtcilinder toe. En niet een die al bij een van de andere merken van de Ford Motor Company (waartoe Volvo ook behoort) in gebruik is, maar er werd gewoon een nieuwe ontwikkeld. Voor de specialistische kennis werd Yamaha ingeschakeld.

Geen extreme slurper
Op verzoek van Volvo ontwierpen de Japanners een compact motorblok. De gangbare blokhoek voor een V-motor van negentig graden werd verkleind naar zestig en de cilinders werden versprongen ten opzichte van elkaar geplaatst. Het blok heeft een inhoud van 4,4-liter en daarmee schopt de V8 het tot 315 pk vermogen en een koppel van 440 Nm.
Aan het blok is een zestrapsautomaat gekoppeld, die je naar wens ook zelf kunt bedienen. Da's wel handig bij een afdaling in steil terrein. Overigens is deze V8 een van de schoonste op de markt, want hij voldoet onder meer aan de Euro 5-norm. En met een verbruik van 1 op 7,4 is hij niet eens zo'n extreme slurper.

Ongehoord
Tijdens de eerste kennismaking maakt de V8 een prima indruk. Om te beginnen is 'ie snel. Hij schopt het in 7,3 s naar de honderd en dat is natuurlijk ongehoord voor een auto van dik 2.100 kg, wat trouwens maar 16 kg meer is dan de T6. De topsnelheid van de auto is afgeregeld op 210 km/h. Zou de fabriek banden monteren die geschikt zijn voor hogere snelheid, dan zou hij sneller kunnen.
Natuurlijk is het weggedrag van een XC90 niet direct vergelijkbaar met dat van een personenauto, maar de XC houdt zich goed, ook op een bochtig parcours. Veel last van overhellen heeft hij niet, maar dat wisten we al van de andere modellen.
Een XC90 met dit snoepje van een V8 onder de motorkap heeft een vanafprijs van € 78.900. Zo'n € 5.000 goedkoper dan een BMW X5 met V8, maar nog altijd een lieve € 10.000 meer dan de XC90 T6 in vergelijkbare uitvoering.

Het volledige rijverslag van de Volvo XC90 V8 lees je in AutoWeek 50, die op 1 december in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.