Gereden: Volvo XC90 V8
De Volvo XC90 V8 is de eerste Volvo met een 8-cilinder motor. In de eerste plaats is de auto bedoeld voor de VS. In maart zal hij ook in Nederland te koop zijn. Zijn grootste handicap hebben we al gevonden: de prijs.
De uiterlijke kenmerken van de V8 zijn op een hand te tellen. Namelijk een kleine V8-badge op de kont en de neus en hij is voorzien van afwijkende velgen en in kleur gespoten strips en deurgrepen, maar dan heb je het wel gehad.
Met de introductie van deze V8 past Volvo voor het eerst in z'n bestaan een achtcilinder toe. En niet een die al bij een van de andere merken van de Ford Motor Company (waartoe Volvo ook behoort) in gebruik is, maar er werd gewoon een nieuwe ontwikkeld. Voor de specialistische kennis werd Yamaha ingeschakeld.
Geen extreme slurper
Op verzoek van Volvo ontwierpen de Japanners een compact motorblok. De gangbare blokhoek voor een V-motor van negentig graden werd verkleind naar zestig en de cilinders werden versprongen ten opzichte van elkaar geplaatst. Het blok heeft een inhoud van 4,4-liter en daarmee schopt de V8 het tot 315 pk vermogen en een koppel van 440 Nm.
Aan het blok is een zestrapsautomaat gekoppeld, die je naar wens ook zelf kunt bedienen. Da's wel handig bij een afdaling in steil terrein. Overigens is deze V8 een van de schoonste op de markt, want hij voldoet onder meer aan de Euro 5-norm. En met een verbruik van 1 op 7,4 is hij niet eens zo'n extreme slurper.
Ongehoord
Tijdens de eerste kennismaking maakt de V8 een prima indruk. Om te beginnen is 'ie snel. Hij schopt het in 7,3 s naar de honderd en dat is natuurlijk ongehoord voor een auto van dik 2.100 kg, wat trouwens maar 16 kg meer is dan de T6. De topsnelheid van de auto is afgeregeld op 210 km/h. Zou de fabriek banden monteren die geschikt zijn voor hogere snelheid, dan zou hij sneller kunnen.
Natuurlijk is het weggedrag van een XC90 niet direct vergelijkbaar met dat van een personenauto, maar de XC houdt zich goed, ook op een bochtig parcours. Veel last van overhellen heeft hij niet, maar dat wisten we al van de andere modellen.
Een XC90 met dit snoepje van een V8 onder de motorkap heeft een vanafprijs van € 78.900. Zo'n € 5.000 goedkoper dan een BMW X5 met V8, maar nog altijd een lieve € 10.000 meer dan de XC90 T6 in vergelijkbare uitvoering.
Het volledige rijverslag van de Volvo XC90 V8 lees je in AutoWeek 50, die op 1 december in de winkels ligt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC90 3.2 AWD AUTOMAAT YOUNGTIMER incl. 21% BTW
- 2007
- 246.916 km

Volvo XC90 T8 AWD Recharge Ultra Dark Vol! | Bowers & Wilkins | Luchtvering | Stoelventilatie | Trekhaak | 360 Camera | Head-Up Display | Stoelmassage | 455pk | Adaptieve Cruise Control | Stoelverwarming voor+achter | Stuurwielverwarming | Schuifdak | 21 Inch | Full LED Meesturende koplampen | Pilot Assist | BLIS Dode Hoek Detectie | Alcantara hemelbekleding | Lederen handgrepen en zonnekleppen | Elektrische voorstoelen geheugen | Nappa Lederen bekleding | Zitting verlenging voorstoelen | Keyless Drive | Parkeersensoren voor+achter | Privacy Glass | Elektrisch bedienbare achterklep | Geïntegreerde zongordijnen achterportieren | Geïntegreerd kinderzitje achterin | Verlichte instaplijsten | 7-Persoons | 4-Zone Climate Control | DAB Radio | Apple Carplay/Android Auto | Alarm Klasse III | Draadloos telefoon opladen | Volvo On Call met mobiele App functie | Onyx Black Metallic |
- 2024
- 34.741 km

Volvo XC90 T8 AWD Recharge Ultimate Bright Long Range Luchtvering | Trekhaak | 360 Camera | Head-Up Display | Harman Kardon | 455pk | Adaptieve Cruise Control | Standkachel met Volvo On Call App | Stoelverwarming voor+achter | Stuurwielverwarming | Schuifdak | Full LED Meesturende koplampen | Pilot Assist | BLIS Dode Hoek Detectie | Alcantara hemelbekleding | Lederen zonnekleppen en handgrepen | Elektrische voorstoelen geheugen | Lederen bekleding | Zitting verlenging voorstoelen | Lederen dashboard | 20 Inch | Google Infotainment | Keyless Drive | Privacy Glass | Elektrisch bedienbare achterklep | Geïntegreerd kinderzitje achterin | Geïntegreerde zongordijnen achterportieren | Verlichte instaplijsten | 7-Persoons | 4-Zone Climate Control | DAB Radio | Apple Carplay/Android Auto | Alarm Klasse III | Draadloos telefoon opladen | Platinum Grey Metallic |
- 2022
- 61.382 km
Lees ook

Op deze ultrabrute Volvo XC90 zagen we elandlogo voor ‘t eerst, maar steigeren deed hij nog niet

Hoe een gebruikte Tesla-motor een Volvo XC90 een tweede, elektrisch leven geeft

Volvo XC90 is vier miljoenste auto op inmiddels 11 jaar oud platform

Volvo gaat vermoedelijk nieuwe XC90 bouwen vanaf 2030
