Gereden: Volvo S60, V70 en XC70

Volvo V70
Volvo V70Volvo S60Volvo XC70Volvo XC70VolvoVolvo S60

Volvo heeft voor het komende modeljaar de S60, de V70 en de XC70 bijgeschaafd. Het Zweedse merk heeft het niet gelaten bij uiterlijke retouches; de T5-motor heeft grotere spierballen gekregen en camera's onder de buitenspiegels houden de dode hoek aan de achterkant in de gaten.

BLIS noemt Volvo het nieuwe veiligheidssysteem. Dat staat voor Blind Spot Information System. In beide buitenspiegels zijn naar achteren gerichte camera's gemonteerd. Deze controleren een zone van 9,5 meter lang en 3 meter breed achter en naast de auto. Wanneer een andere weggebruiker zich in de dode hoek van een met BLIS uitgeruste Volvo manoeuvreert, gaat er naast de binnenspiegel een oranje lampje branden. Het systeem herkent zowel van achteren opkomende auto's als auto's die worden ingehaald; mits het snelheidsverschil niet te groot is. BLIS reageert zolang andere weggebruikers minder dan 70 km/h sneller of maximaal 20 km/h langzamer zijn. Het systeem is een mooie aanvulling op de inmiddels wijd en zijd verspreide dodehoekspiegels; als je er niet op let, ontsnapt BLIS aan je aandacht, maar een geconcentreerde automobilist die goed om zich heen kijkt als hij van richting verandert, heeft er een nuttige extra aan. Helaas herkent het systeem geen voetgangers en fietsers, waardoor het in drukke stedelijke gebieden geen diensten kan bewijzen. BLIS vergt een extra investering van € 795.
Een ander veiligheidsverhogend item is Water Repellent Glass (WRG). Dit waterafstotende, gelaagde glas past Volvo toe in de buitenspiegels en de zijruiten. Op de behandelde ruiten krijgt regenwater geen vat en wordt sneller van de ruiten geblazen door de rijwind.

De T5-motor uit de S60 T5 en de V70 T5 heeft voortaan 10 pk en 20 Nm meer te bieden. De winst is te danken uit een vergroting van de cilinderinhoud van 2,3 naar 2,4 liter en montage van variabele in- en uitlaatkleppen. Een korte kennismaking met de 260 pk sterke T5-krachtbron in de S60 leert dat 'ie vooral bij lagere toeren nog beter bij de les is dan voorheen. Hij ontwikkelt maximaal 330 Nm aan trekkracht, waarvan 305 Nm al beschikbaar is bij 1.800 tpm. Het Active Chassis uit de S60 R en de V70 R heeft z'n weg via de S80 gevonden naar de overige uitvoeringen van de S60 en de V70. Het werkt op basis van Volvo's Four-C-technologie; diverse sensoren houden het gedrag van de auto in de gaten en schokbrekers passen zich in een oogwenk aan aan de actuele rijomstandigheden; hoe sneller de auto rijdt, hoe groter de schokdemping. Bij een rustiger rijgedrag zijn de dempers minder actief. De vernieuwde S60 en V70 beschikken over de tweede generatie van Four-C, met verder verbeterde software voor een soepeler werking van de demping. Voor de XC70 heeft Volvo een aangepaste versie ontwikkeld. De S80 en de R-versies van de S60 en de V70 profiteren ook van de tweede generatie van Four C.
De vernieuwde S60, V70 En XC70 ogen ten opzichte van hun voorgangers stoerder en tegelijk eleganter. Ze hebben nu alle helder koplampglas en de S60 en V70 zijn leverbaar met chroomaccenten. De XC70 heeft anders vormgegeven beschermplaten onder de voor- en achterbumper. De interieurs zijn op detailniveau aangepakt. De meest opvallende wijzigingen betreffen een multifunctionele tunnelconsole en stoelen die meer instelmogelijkheden kennen.

Prijzen
S60 v.a. € 32.450
S60 T5 € 44.785
V70 v.a. € 37.135
V70 T5 € 48.970
XC70 v.a. € 47.915

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.