AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Volvo C30
Simpel gezegd is de Volvo C30 niet veel meer dan een 22 centimeter kortere, driedeurs versie van de bekende S40, een Zweeds alternatief voor het bestaande aanbod in de compacte middenklasse waar Golf en Astra domineren. Maar dat blijkt bij nadere beschouwing net iets te kort door de bocht.
Simpel gezegd is de Volvo C30 niet veel meer dan een 22 centimeter kortere, driedeurs versie van de bekende S40, een Zweeds alternatief voor het bestaande aanbod in de compacte middenklasse waar Golf en Astra domineren. Maar dat blijkt bij nadere beschouwing net iets te kort door de bocht.
De C30 is geen dertien in een dozijn hatchback, maar een compacte luxe vierzitter die ontworpen is om de strijd aan te binden met auto's als de Audi A3, de BMW 1-serie en de Alfa 147.
Ondanks grote familiegelijkenis deelt de C30 praktisch geen lijn met de S40 waarvan hij is afgeleid. De neus is duidelijk Volvo maar toch net even anders. De net iets gewaagdere styling wordt bekroond met een volledig uit glas opgetrokken achterklep. Het resultaat is een auto die duidelijk herkenbaar is als een stoere Zweed, maar dan vlotter en dynamischer dan we gewend waren.
In het interieur herkennen we het dashboard met de vrijstaande middenconsole uit de S40, maar achterin treffen we niet zoals in de S40 bank maar twee separate zetels aan, net zoals destijds bij de 480 ES; de C30 is dan ook een echte vierzitter. Ondanks de schuin aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte, maar waar de vier inzittenden genoeg plaatst hebben, is de bagageruimte ronduit klein, 251 liter is niet veel. Het is ook niet de opzet van Volvo geweest om er een familieauto van te maken.
In het interieur herkennen we het dashboard met de vrijstaande middenconsole uit de S40, maar achterin treffen we niet zoals in de S40 bank maar twee separate zetels aan, net zoals destijds bij de 480 ES; de C30 is dan ook een echte vierzitter. Ondanks de schuin aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte, maar waar de vier inzittenden genoeg plaatst hebben, is de bagageruimte ronduit klein, 251 liter is niet veel. Het is ook niet de opzet van Volvo geweest om er een familieauto van te maken.
De C30 wordt geleverd met een vijftal benzinemotoren en drie diesels. Van de 100 pk sterke 1.6 benzine tot de 220 pk leverende T5 en van de 109 pk 1.6D tot 180 pk D5, het zijn stuk voor stuk bekende krachtbronnen. Het onderstel is opvallend stil, er kraakt of piept niets en de auto ligt erg stabiel op de weg. De goedkoopste C30 kent een vanafprijs van € 23.950, best pittig voor een compacte hatchback, maar daarmee is de auto net een paar honderd euro goedkoper dan een A3 1.6 of een 116i en lijken de Zweden een sterke troef in handen te hebben om verwende middenklasse-rijders te laten kiezen voor de kleine, hippe en prima rijdende Volvo die vanaf half december in de showroom staat.
De volledige rij-impressie met de Volvo C30 staat in AutoWeek 44, die op 1 november in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Reportage
Zo ruim interpreteert Volvo de C met de C30 en C40: de laatste echte was natuurlijk de Volvo C70
Praktijkervaring
Praktijkervaring Volvo C30: eigenaren over opvallend gestileerde Zweed
Op Zoek Naar