Gereden: Volkswagen Transporter T6

T6: Veel aandacht voor wat er niet is veranderd

Volkswagen Transporter T6
Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6
Vrijwel alles is vernieuwd aan de Volkswagen Transporter, maar je ziet het pas wanneer je het nieuwe model, de T6, parkeert naast het oude, de T5. 'We konden niet anders', roepen de hoogste bazen van het merk in koor.

Zij weten toch wel dat zelfs een reeds twaalf jaar oud uitgangspunt het succes van diens opvolger niet in de weg zal staan. We maken de eerste proefrit met de auto in Stockholm en omgeving.

Het standaardantwoord dat de verantwoordelijken van Volkswagen 'Nutzfahrzeuge' geven op vragen over het weinig veranderde design, is dat de klanten het niet anders willen en dat ze zulks na uitgebreide bevragingen hebben vastgesteld. Van het dashboard dat meer horizontale lijnen heeft, tot de plek van de bekerhouder pal onder de voorruit, waar een koel watertje snel verandert in een flesje thee zonder zakje. Dat zien we echter verkeerd, want water hoort in de lager gelegen bekerhouders en bovenin moet de koffie staan. Zo en niet anders, einde discussie.

En het uiterlijk dan? De neus is zichtbaar veranderd, maar de rest? "We wilden de binnenmaten gelijk houden aan die van de T5 en dat levert voor de T6 een gelijkgebleven uiterlijk op". Onzin, ze hadden best andere deurgrepen of wielkastranden als onderscheidende details kunnen toepassen. Dit alles tekent de sfeer waarin de perspresentatie zich voltrok; er was teveel aandacht voor wat er niet was veranderd. Jammer voor de auto in kwestie, die zich tijdens de proefritten ontpopte tot een zeer aangename reisgenoot.

Wat in positieve zin opvalt, is de nieuwe tweeliter Euro6 TDI, afgeleid van het exemplaar in de personenwagens, maar afgestemd op nóg intensiever gebruik. Fraai is hoe stil het blok is en als je 'm al hoort, lijkt het wel een benzinemotor. De 102 pk/250 Nm-versie had, met vijfhonderd kilo lading en twee personen aan boord, best moeite om de T6 op glooiende snelwegen op het Zweedse maximum van 110 km/h te houden. En dit is nog niet de zwakste versie, want die moet het met 84 pk/220 Nm doen. Gelukkig is er meer vermogen voorhanden; de variant met 150 pk/340 Nm voelde in vergelijk aan alsof-ie onbeladen was. Nog sterker kan ook: 204 pk/450 Nm is de top.

Punt van aandacht is de besturing, die in de beladen bestellers te licht en vaag aanvoelt. Verder geven de Goodyear-banden veel afrolgeluid prijs. Een met breder Continental-rubber geschoeide Multivan (de luxe personenversie) had beide problemen niet, maar zo'n model heeft van nature ook een andere akoestiek dan een bestelauto. Bovendien: alle VW's worden in Nederland op Conti's geleverd.

Verder bijna niets dan lof over de nieuwe T6. Het vers afgestemde onderstel maakt de auto zowel koersvast als prettig handelbaar in bochten. Het veercomfort is zowel leeg als beladen prima; de koets deint niet bij lange oneffenheden en de wielen slaan niet door op korte hobbels. Al met al een bestelwagen die even uitgerijpt aanvoelt als-ie ook werkelijk is. Hoe kan het ook anders: de VW-mensen hebben sinds de introductie van de T5 in 2003 de tijd gehad om tot deze verbeterde T6 te komen. Hij staat vanaf medio juli bij de dealers, in ruim 500 varianten vanaf 17.900 euro.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.