Volkswagen Transporter trekt zesde jas aan

Volkswagen Transporter T6
Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T6Volkswagen Transporter T1Volkswagen Transporter T2Volkswagen Transporter T3Volkswagen Transporter T4Volkswagen Transporter T5
Volkswagen heeft vanavond tijdens een evenement in Amsterdam de nieuwe Transporter onthuld, de zesde generatie van het busje dat ooit door Ben Pon werd 'uitgevonden'.

Qua uiterlijk is de nieuwe Transporter een evolutie van de vorige; de boel is, geheel in lijn met de rest van het VW-gamma, weer wat strakker getrokken. Uiteraard werd ook het interieur gemoderniseerd en zijn er de nodige nieuwe (veiligheids)systemen beschikbaar.

Volkswagen monteert in de T6 een nieuwe generatie TDI-motoren, die intern als 'EA288 Nutz' door het leven gaat. De basisdiesel is de 2,0-liter TDI met 84 pk, daarna volgen van dezelfde motor versies met 102, 150 en 204 pk. Bij de benzinemotoren is er keuze uit een 2,0-liter met 150 of 204 pk. Alle motoren zijn voorzien van een start/stop-systeem, waardoor het gemiddelde verbruik volgens VW met 15 procent is gedaald.

Nieuw voor de T6 zijn adaptieve cruise control (ACC), een instebaar onderstel (DCC) en een (eventueel met de afstandsbediening) elektrisch te openen en sluiten achterklep. Op veiligheidsgebied zijn, al dan niet tegen meerprijs, zaken als Front Assist (verkleint de kans op kop-staartbotsingen), City Emergency Braking, Light Assist (schakelt automatisch grootlicht aan en uit) beschikbaar, evenals vermoeidheidsherkenning en een systeem dat de auto afremt na een aanrijding. Trailer ESP, een elektronisch stabiliteitssysteem voor aanhangers, is ook leverbaar.

Van de huidige T5 (laatste foto) werden er in 12 jaar tijd zo'n twee miljoen verkocht, in de 65 jaar dat de Transporter nu op de markt is, gingen er ongeveer 12 miljoen over de toonbank. De T1 (de 'Bulli', foto 11) werd gebouwd van 1950 tot 1967, de T2 (foto 12) hield het vol van 1967 tot 2013 (in Brazilië, totdat ABS en airbags daar verplicht werden), de T3 (foto 13) was er van 1979 tot 1990 (tot 2003 in Zuid-Afrika) en de T4 (foto 14) was te koop van 1990 tot 2003.

De T6 is er als gesloten bestelwagen, Kombi, Dubbele Cabine en in diverse chassis-versies, plus de luxere Multivan. De nieuwe TRansporter maakt vanavond zijn werelddebuut in Amsterdam. In de zomer staat-ie bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.