AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gereden: Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara
De grote sprong voorwaarts van Suzuki werd al eerder ingezet met de introductie van de Swift. Nu is het dan de beurt aan de Grand Vitara die leverbaar is als drie- en vijfdeurs.
De grote sprong voorwaarts van Suzuki werd al eerder ingezet met de introductie van de Swift. Nu is het dan de beurt aan de Grand Vitara die leverbaar is als drie- en vijfdeurs.

De Suzuki Grand Vitara is altijd voorzien van permanente vierwielaandrijving - en dus niet uitschakelbaar, zoals in de voorganger. De 3-deurs heeft echter geen lage gearing. Niet dat de 3-deurs in het terrein een flater slaat, maar voor het echte 4x4-werk zul je je toevlucht tot de 5-deurs moeten zoeken. Dat is dan ook precies hoe Suzuki de auto's in de markt zet: de 3-deurs, met z'n sportieve uitstraling, voor jonge vrouwen of als geinige tweede auto en de 5-deurs SUV voor de 4x4-enthousiastelingen. Dat die er genoeg zijn, bewijzen de verkoopcijfers wel; in dit segment reden er de laatste drie jaar 25.000 auto's de showroom uit.

In de motorisering zijn er twee benzinevarianten; een 1.6 met 106 pk in de 3-deurs en 2-liter met 140 pk in de 5-deurs. Dat lijkt misschien niet indrukwekkend, maar gezien het geringe gewicht van beide auto's, 1.345 kg voor de kleine en 1.480 kg voor de grote, voldoende om ze vlot te trekken. Het echte wachten is echter op de dieselvariant die nu eenmaal meer trekkracht biedt en daardoor aantrekkelijker zal zijn voor de 4x4-specialist. De van Renault afkomstige 1.9-liter commonrail motor met 95 kW (129 pk) moet voorjaar 2006 op zowel de grote als de kleine versie leverbaar zijn.

Het terrein in
Om het 4x4-systeem te activeren zit er in de grote SUV een draaiknop in de middenconsole - en dus geen pookbediening. Die pook is er wel, maar uiteraard alleen om de hoge gearing te bedienen. Het 4x4-systeem biedt vier standen: een neutrale voor sleepomstandigheden, een hoge gearing die je voornamelijk gebruikt op verharde weg, een hoge gearing die een stapje verder gaat en snelheidsverschillen tussen voor- en achterwielen opheft voor betere tractie in sneeuw en modder, en een lage gearing voor het extra zware ploegen. En uiteraard mochten we die laatste proberen in het terrein. Een mergelgroeve in Zuid-Limburg, in dit geval, die via diverse niveaus een grote, diepe put beslaat. De eerste beproeving waar de Grand Vitara voor komt te staan, is een diepe, steile afdaling waar je flink moet bijremmen om niet als een bommetje naar beneden te storten. Toch voelt de Grand Vitara safe; zelfs als de motor afslaat en we daarna de rem loslaten, geeft de terreinwagen op de remassistent geen krimp. Toch een lekker gevoel. We pakken verder nog wat opstaande randen aan de zijkant, waar de bak zich door mul zand trekt, en nog meer obstakels, zoals een diepe waterplas. Die je overigens kunt nemen zonder bang te zijn voor natte voeten, vanwege de dubbele afdichting op de dorpels. Al met al een allround vierwieler, die zowel op verhard als onverhard z'n mannetje staat.

De volledige rij-impressie met de Suzuki Grand Vitara staat in AutoWeek 38, die nu in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren