Gereden: smart forfour

Smart forfour
Smart forfourSmart forfourSmart forfourSmart forfourSmart forfourSmart forfour
De kleine smart krijgt er een groter broertje bij; de smart voor het hele gezin. Wij deden de eerste rij-indrukken op in Vaticaanstad.
De kleine smart krijgt er een groter broertje bij; de smart voor het hele gezin. Wij deden de eerste rij-indrukken op in Vaticaanstad.
Vanaf dit voorjaar gaat smart de zaken serieuzer; volwassener aanpakken. De smarts die tot nu toe op de weg zijn verschenen, zijn zuivere tweezitters. Als smart-rijders behoefte kregen aan méér ruimte, moesten ze naar een ander merk omzien. Voortaan is dat niet meer nodig, want de nieuwste smart is een wagen voor het hele gezin; eigenlijk een gewone compacte auto. Maar de ontwerpers hebben er veel aan gedaan om de vormgeving van het nieuwe model aan te laten sluiten bij die van de oorspronkelijke – tweepersoons – smart. Net als de smart city-coupé heeft de forfour een stalen kooiconstructie en zijn de portieren en andere onderdelen van het koetswerk van kunststof. En net als bij de kleine smart kunnen stalen kooi en kunststof panelen heel verschillend van kleur zijn.
We starten de motor van onze forfour 1.5 viercilinder. Het is de grootste motor waarmee de grote smart geleverd wordt. Hij produceert 80 kW/109 pk bij 6.000 toeren per minuut en ontwikkelt een koppel van 145 Nm. Met deze machine maakt de forfour een aardig vlotte indruk. Hij moet het 975 kg wegende model in 9,8 s van nul naar honderd kunnen laten accelereren en het een topsnelheid van 190 geven. Op de snelweg kunnen we uitstekend meekomen. De vierpitter knort tevreden. De gezins-smart blijkt een wagentje dat stevig aanvoelt en lekker direct stuurt. De stevigheid heeft wel tot gevolg dat vering en demping hobbels en kuilen niet bepaald glad strijkt en oneffenheden soms duidelijk worden doorgegeven.
De forfour met 1,1 liter motor wordt aangedreven door een driecilinder machine met een vermogen van 55 kW/75 pk en een koppel van 100 newtonmeter. De 1.1 moet in 13,4 s van nul naar honderd kan optrekken en heeft een top van 165. De forfour 1.1 weet zich uitstekend te weren in het drukke stadsverkeer. Er moet af en toe echt wel naar een lagere versnelling worden teruggeschakeld om gang er in te houden of te krijgen, maar de vijfbak doet z'n werk keurig. En op de snelweg word je met de 1.1 echt geen rijdende chicane. Er is ook nog een 1,3-liter viercilinder; 70 kW/95 pk sterk, goed voor een sprint 0-100 in 10,8 s en een top van 180.
Met de ruimte achterin is het best oké. De hoeveelheid ruimte voor hoofd en benen kan er heel goed mee door. Alleen blijft er weinig ruimte voor bagage over als de achterbank – die over een lengte van 15 cm verschoven kan worden - in z'n achterste stand staat om de passagiers optimaal te bedienen
Smart brengt de nieuwe forfour in april bij ons op de markt. Dat wil zeggen, de versies met benzinemotor; 1,1, 1,3 en 1,5 liter. Voor juni staat en een speciaal introductiemodel op het programma; de 'blackbasic' met 1,1 liter motor. In de zomer komen er nog twee diesels bij; 1,5 liter krachtbronnen met 50 en 70 kW. Op een BRABUS versie moeten we nog wat langer wachten. Prijzen: 1.1 blackbasic € 13.900; 1.1 pulse € 15.930; 1.3 pulse € 17.495; 1.5 pulse € 18.890. Meerprijs passion € 2.800.

Gerelateerde forumtopics