Gereden: Saab 9-3
De nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan is klaar voor de aanval op zijn concurrenten. In Zweden kropen we voor het eerst achter het stuur en daar kregen we ook de prijzen te horen. Vanaf 12 september staat hij bij de dealers.
Tekst Henny Hemmes
Op 13 mei lieten we de eerste foto's zien van de Saab 9-3 Sport Sedan en konden we daarbij ook al heel wat gegevens melden over de nieuwe Zweed.
Deze week reden we voor het eerst met de spiksplinternieuwe 9-3. Om maar met de deur in huis te vallen: wat een kanjer! Hij deelt de bodemplaat weliswaar met de nieuwe Vectra, maar de Saab-ingenieurs hebben verder de vrije hand gehad in de keuze van de wielophangingscomponenten en de motoren. Net zoals de ontwerpers hoefden zij niets over te nemen van hun GM-divisiegenoot Opel.
We reden eerst met de Aero met zijn 210 pk sterke 2-liter met high pressure turbo. Het hard afgestelde, maar toch vergevende onderstel laat een ronduit sportief rijgedrag toe. Op de binnenwegen ten noorden van Uppsala konden we de nieuwe 9-3 Aero eens lekker van katoen geven. Na een afwachtend begin, kregen we er steeds meer plezier in. Dat gebeurt nu eenmaal als je een dijk van een auto onder de billen hebt. Hij laat je in de bochten nooit in de steek, blijft keurig in het gareel en vertoont geen gemene streken. De Aero-turbomotor is gekoppeld aan een nieuwe zesbak en gaat als vergif. Trekt mooi door vanaf lage toeren en blijft gaan. Dat geldt trouwens ook voor de 175 pk versie van de nieuwe tweeliter, al merkje dat er minder pk's in huis zijn en dat het koppel wat lager ligt.
De prijzen van de Saab 9-3 Sport Sedan: beginnen bij € 29.900 voor de 1.8 t Linear (150 pk). De bedragen zijn hoger dan we voor de huidige 9-3 gewend zijn, maar de nieuwe 9-3 is niet alleen qua techniek, maar ook qua uitvoering op een hoger plan getild.
In AutoWeek no. 30 van woensdag 17 juli staat de complete rij-impressie.