Gereden: Saab 9-3 SportEstate

Prijzen bekend

Gereden: Saab 9-3 SportEstate
Gereden: Saab 9-3 SportEstateGereden: Saab 9-3 SportEstateGereden: Saab 9-3 SportEstateGereden: Saab 9-3 SportEstateGereden: Saab 9-3 SportEstateGereden: Saab 9-3 SportEstate
Je kunt je eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er in deze tijd van lifestyle-stations nog geen stationwagonversie van de Saab 9-3 was. Hij ontbrak en dat kan Saab wel eens aardig wat klanten gekost hebben. Nu is er dus naast de 9-3 Sport Sedan en Cabriolet ook een 9-3 SportEstate. Prijzen beginnen bij 30.290 euro.
Je kunt je eigenlijk nauwelijks voorstellen dat er in deze tijd van lifestyle-stations nog geen stationwagonversie van de Saab 9-3 was. Hij ontbrak en dat kan Saab wel eens aardig wat klanten gekost hebben. Nu is er dus naast de 9-3 Sport Sedan en Cabriolet ook een 9-3 SportEstate. Prijzen beginnen bij 30.290 euro.
Saab heeft veel werk gemaakt van het 'omvormen' van de sedan naar Estate. Vanaf de middelste dakstijl hebben de twee variaties op het thema 9-3 maar weinig gemeen. De deuren en de achterbank, en natuurlijk de laadruimte wijken af van die van de sedan. Over die achterlichten zegt Simon Padian, hoofd van de afdeling Design van Saab: "Deze lichten hebben het compacte, matte uiterlijk van een blok ijs. Ik denk dat de auto daardoor een unieke, Scandinavische uitstraling heeft."
Je zou denken dat Saab maar al te graag wil weten dat het nu ook een stationwagonversie van de 9-3 in het programma heeft, maar het hoofd van de afdeling Design kijkt daar toch wat anders tegenaan. "We hebben geprobeerd het sportieve karakter van de auto te benadrukken, door de aandacht visueel af te leiden van de achterkant. Het is een sportieve auto die niet te koop loopt met z'n laadruimte."
Met de achterbank op z'n plaats heeft zijn bagageruimte een inhoud van 419 liter. Is de achterbank omgeklapt, dan loopt het laadvolume op tot 1.273 liter. Maar het is geen kwestie van alles of niets, want de achterbank laat zich in ongelijke delen omklappen. Moeten er lange 'stukken' mee? Ook daarvoor is er een oplossing. Een passagiersstoel met omklapbare rugleuning staat in de optielijst. Ook in die lijst staan bagagenetten en hulpstukken voor het indelen van de laadruimte.
Gehoorzaam volgen We rijden met de Aero-versie van de 9-3 Estate. Met die krachtige V6 onder de kap wil hij natuurlijk best vooruit. Als we er in een wagen met handbak vandoor gaan, krijgen we – ondanks de traction control – de banden even aan het piepen. En geven we een Aero met automatische transmissie de sporen, dan voelen we aan lichte bewegingen in het vooronder dat daar echt wel iets gebeurt. Met zoveel power onder de rechter voet zijn rappe inhaalacties een fluitje van een cent. De snelheid is er heus wel, maar hoe zit het met het sportieve gevoel? Om te beginnen de besturing: die werkt nogal licht. Maar absoluut niet vaag; de voorwielen volgen gehoorzaam en snel de bevelen op die ze via het stuur krijgen. En het onderstel? De stabiliteit is prima in orde en met snelle bochten weet de 9-3 goed raad. Maar toch, de 9-3 voelt comfortabeler aan dan je van een automobiel die het woord 'sport' in z'n naam heeft, zou verwachten.
Eind september wordt de Saab 9-3 Sport Estate bij de dealers in de showroom verwacht. De SportEstate staat in de voorlopige prijslijst van Saab voor een bedrag vanaf 30.290 euro voor de 1,8i Linear. De 1,8t Linear heeft een prijs van 33.990 euro. De SportEstate met de 2,0t motor heeft een prijs vanaf 36.390 euro.

Voor een diesel moet minimaal 37.690 euro worden neergeteld. Dan ligt de 120 pk sterke 1,9 TiD in het vooronder. Voor de 150 pk versie moet minimaal 39.690 worden meegebracht.

De snelle versies zijn de 210 pk sterke Turbo Vector; die staat in de voorlopige prijslijst voor 42.790 euro. De geheel nieuwe 2,8 Turbo V6 Aero met 250 pk staat voor 50.740 in de lijst.

De volledige rij-impressie van de Saab 9-3 Sport Estate staat in AutoWeek 23, die woensdag 1 juni in de winkels ligt.