Gereden: Saab 9-3 Cabrio

Saab 9-3
De nieuwe Saab 9-3 Cabrio verschijnt in november op het toneel. De eerste rij-impressie leert dat hij stukken solider is dan z'n voorgangers.

De nieuwe Saab 9-3 Cabrio verschijnt in november op het toneel. De eerste rij-impressie leert dat hij stukken solider is dan z'n voorgangers. En in zekere zin is hij ook solider dan de concurrentie, want het cabriodak van de 9-3 opent in slechts 20 seconden en dat doet geen open vierzitter hem na. De importeur verwacht de Cabrio te kunnen aanbieden voor een vanafprijs die rond de 45.000 euro ligt.

De vorige 9-3 moest veel kritiek verdragen, omdat hij zo week en slap aanvoelde. De nieuweling geeft de indruk heel stevig in elkaar te zitten. Op slechte ondergrond geeft de Cabrio geen krimp. Een bibberende binnenspiegel, een stuurwiel dat een eigen leven gaat leiden, piepjes, kraakjes, de 9-3 Cabrio blijft er van gevrijwaard. De koets bestaat uit stalen balken en geperst plaatstaal en circa 50 procent van de carrosseriedelen zijn speciaal voor de Cabrio vervaardigd. Saab-technici hebben voorts de bodemplaat voorzien van een ringvormige stalen constructie die de voor- en achterkant én de zijkanten van de auto met elkaar verbindt. De dorpels zijn speciaal voor de Cabrio ontworpen; ze zijn 32 millimeter hoger en 8 millimeter breder dan die van de Sport Sedan waarop de Cabrio gebaseerd is. Bovendien zijn ze inwendig versterkt met een plaat over de volle lengte. Dit zijn slechts enkele van de door Saab aan het chassis doorgevoerde modificaties, die de Cabrio een hoge mate van soliditeit verlenen.

Harmonica

Als de zon schijnt, wil men die in Zweden blijkbaar kennelijk snel op de bol voelen. Na een simpele druk op de knop (op het dash of op de afstandsbediening) vouwt het dak zich langs elektrohydraulische weg binnen 20 seconden op. Daar hebben we ook in Nederland wat aan. Vrijwel ieder zonnestraaltje dat in november nog door het wolkendek piept, is dan nog op te vangen. De aluminium afdekplaat, waaronder de kap verdwijnt, scharniert niet achterover, maar lift eerst, om vervolgens horizontaal naar achteren te schuiven. Dit is niet alleen een elegante oplossing, Saab zegt dat deze constructie ook een optimale betrouwbaarheid en afsluiting van de bergruimte voor de kap garandeert. Zodra het dak wordt gesloten, trekken twee zwenkarmen de bergruimte als een harmonica ineen om extra bagageruimte te creëren.

Zes in plaats van vijf beugels spannen de kap nu zo strak over het interieur, dat de 9-3 Cabrio op een coupé lijkt. Het dak bestaat uit drie lagen. Een dikke tussenlaag draagt zorg voor een goede isolatie en geluiddemping. Hoeveel aandacht de ontwerpers daaraan hebben besteed, wordt duidelijk als het echt hard gaat met de 9-3. Tot op hoge snelheid blijft het windgeruis binnen de perken. Dat maakt de snelweg het domein van de 9-3 Cabrio.

Bochtige trajecten, daar houdt 'ie minder van, althans, als die rap genomen moeten worden. Voor snelle links-rechtscombinaties werkt de besturing gewoonweg te traag. Rollen over de vooras is 'm ook niet vreemd. De ReAxs-achterwielophanging met wielen die een meesturend effect hebben, en zelfs het stuggere onderstel van de top-of-the-line 210 pk sterke 2.0T Aero weten de Saab niet met een sportief weggedrag te begiftigen. Maar dat is prima. De Cabrio is vooral op comfort afgestemd en dat past 'm. Ook de vijftraps automaat zorgt voor ontspannen rijden. Deze valt ook handmatig te bedienen – in de Vector- en Aero-uitvoering tevens via knoppen op het stuur. De 9-3 is ook leverbaar met een vijf- en zelfs zesversnellingsbak (standaard gekoppeld aan de 210 pk sterke 2,0-litermotor).

Behalve met een 2,0-liter van 210 pk, is de 9-3 leverbaar met een 2,0-liter krachtbron van 175 pk. In een later stadium komt Saab nog met een 1.8t van 150 pk.

Een omvangrijk veiligheidspakket dat onder andere ABS en een tractiecontrolesysteem omvat, behoort tot de standaarduitrusting. ESP zit af fabriek op de Aero. Voor de overige versies, Linear en Vector, is deze voorziening een optie.

Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 26 (18-25 juni).

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.