Gereden: Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne facelift 2014 intro
Porsche Cayenne facelift 2014 introPorsche Cayenne facelift 2014 introPorsche Cayenne facelift 2014 introPorsche Cayenne facelift 2014 introPorsche Cayenne facelift 2014 intro
De Porsche Cayenne is weer strakgetrokken en de gelegenheid is aangegrepen om het motorengamma te vernieuwen. De S heeft zijn V8 ingeruild voor een V6. Onze eerste indruk..

Het is het teken der tijd: cilinders inleveren en ook de Porsche Cayenne ontkomt daar niet aan. De in 2010 geïntroduceerde tweede generatie is, zo halverwege zijn levenscyclus, toe aan wat opgefriste lijntjes en dan kan meteen de techniek op de schop. Het belangrijkste nieuws is de plugin-hybride, maar die is dit weekend tijdens onze kennismaking in Barcelona nog niet beschikbaar. Dus kiezen we voor het op een na grootste nieuws en dat is de Cayenne S, die zijn atmosferische, 4,8-liter V8 moest inleveren en daar een 3,6-liter V6 met dubbele turbo (die voor de Macan werd ontwikkeld) voor terug kreeg. Je kent het riedeltje inmiddels wel, maar dat maakt het niet minder belangwekkend: ondanks minder cilinders en slagvolume gingen vermogen (van 400 naar 420 pk) en koppel (van 500 naar 550 Nm) omhoog, terwijl verbruik en dus uitstoot (en dus fiscale plagerij) afnamen.

Echter, cijfers zeggen lang niet alles en dus is het de vraag hoeveel rijplezier nog overbleef met de stap naar het blaaswerk. Onlangs nog konden we snel wennen aan diezelfde revolutie in de BMW M3 en M4, dus we stappen minder sceptisch in de Cayenne S dan we dat eerder in de BMW deden. De prestaties zijn natuurlijk weer dik in orde. De Cayenne S hangt erg mooi aan het gas en de achttraps automaat vliegt bijna ongemerkt door de verzetten heen. Toch doet de motor zijn werk wat ons betreft ook iets te ongemerkt zijn werk. De diepe brom is mooi, maar het spektakel en karakter van de atmosferische achtpitter mis je. Dat is beslist even wennen, maar ach, ook dat is vooruitgang. De automaat is bij de facelift wat gefinetuned en de motor draait opvallend weinig toeren. Bij 130 in z'n acht ligt het blok met 1.800 toeren bijna te slapen onder die enorme neus, en dat komt het verbruik natuurlijk ten goede. Net als het verbeterde stop/startsysteem en de zeilfunctie, die bij gas los op de snelweg de motor ontkoppelt en stationair laat draaien.

Porsche heeft voor de gelegenheid ook het onderstel geoptimaliseerd door hier en daar wat andere onderdelen te monteren en de afstelling te wijzigen. We geloven het graag, maar de Cayenne was ook voor de facelift al een mechanisch stukje hekserij, simpelweg omdat hij zo zwaar, groot en hoog is en toch zo scherp en zeker de bochten door vliegt. Welnu, dat is nog steeds zo.

De volledige rij-impressie van de Porsche Cayenne S staat in AutoWeek 39, die woensdag 24 september verschijnt. Ons videoverslag staat in de loop van maandag 15 september al op deze site.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.