Gereden: Peugeot 407 SW

Peugeot 407 SW
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de 407 SW is niet ruimer dan de 406 Break. Sterker nog, hij levert qua binnenruimte een hoop in ten opzichte van z'n voorganger.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de 407 SW is niet ruimer dan de 406 Break. Sterker nog, hij levert qua binnenruimte een hoop in ten opzichte van z'n voorganger.

Op zich niet zo verwonderlijk als je kijkt hoe kunstig de achterkant van de SW is geboetseerd. De 'omgekeerde' achterstijl is een visuele aandachtstrekker waarmee Peugeot rigoureus afscheid neemt van de elegante maar weinig opzienbarende stijl van de 406 Break. Kon je in de 406 nog 525 liter in de kofferruimte kwijt, de 407 komt niet verder dan 448 liter. En als je de achterbank – in ongelijke delen – plat legt, is het 1.740 om 1.365 liter. Ten opzichte van de 407 sedan is de SW 8,7 cm langer en 4,1 cm hoger. Omdat je de rugleuning van de passagiersstoel kunt omklappen, is het mogelijk om objecten tot een lengte van 2,7 meter mee te nemen.

Standaard glazen dak

Het immense glazen panoramadak van bijna vijf vierkante meter is standaard. Het roldordijn kun je er elektrisch (in 9 standen) voor schuiven zodat het zonlicht buiten blijft. Keerzijde van dit fraaie dak is dat het ruimte kost. Wie op de achterbank plaatsneemt en meer dan, pak 'm beet, 1,85 m meet, zit al snel met z'n kruin tegen het verlaagde deel van het dak aan. De benen van de achterpassagiers komen al snel in conflict met de leuning van de stoel. Nu we toch op de achterbank zitten en even achterom kijken, zien we hoe krap het gedeelte boven de hoedenplank is, mede door de aflopende daklijn en de 'chaos' aan raamstijlen en ander kunststof dat dient ter afdekking. Het bovenste deel van de achterklep scharniert een flink eind in het dak waardoor een grote laadopening (breedte 1,07 meter) ontstaat. Het achterruitje is apart te openen met de afstandsbediening of met een knopje bij de ruitenwisser. De tildrempel is met 61,5 cm lekker laag.

Relaxed sportief

Zo lang u voorin zit, merkt u niets van de afgenomen ruimte achterin. Een aangename zitpositie is snel gevonden, geholpen door het axiaal riant te verstellen stuurwiel. Een verzorgd dashboard voor je neus en een gigantische hoeveelheid glas dragen bij aan een fijne leefomgeving. Wij reden de twee HDi-diesels, de 1.6 en de 2.0. De eerste is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak, de tweeliter aan een adaptieve viertrapsautomaat met mogelijkheid tot zelf schakelen. De 1.6 levert 110 pk en een koppel van 240 Nm bij 1.750 tpm met een tijdelijke overboost van 260 Nm. Dit aggregaat voldoet uitstekend in de 1.467 kg zware SW. Hij is niet overdreven snel maar in principe is er trekkracht genoeg en daarbij blijft de geluidsproductie prima binnen de perken. Peugeot heeft een onderstelafstemming gevonden die een goede mix is tussen comfort en sportiviteit en de communicatie met de voorwielen is uitstekend. De 2.0 HDi heeft uiteraard meer vermogen (136 pk) en koppel (320, overboost tot 340 Nm). Dat schiet uiteraard meer op maar omdat het blok wat zwaarder op de neus drukt en de krachten via een automatische bak naar de voorwielen worden geleid, maakt de tweeliter geen vlottere indruk. Hij heeft wat aan lichtvoetigheid ingeboet ten opzichte van de 1.6. Die automaat, daar is verder weinig mis mee, al reageert 'ie niet vreselijk alert op het gas. Gekoppeld aan een handbak (standaard 6 versnellingen) komt de kracht van de 2.0 HDi waarschijnlijk beter tot z'n recht.

Instappen voor 26 mille

De Nederlandse importeur verwacht dat de verhouding sedan/SW in ons land op zo'n 45/55 komt te liggen en dat van die SW's ongeveer 60% een diesel in het vooronder heeft liggen. Peugeot denkt over 2005 10.000 407's aan de man/vrouw te brengen. Ten opzichte van de sedan berekent Peugeot € 1.600 extra voor de SW en daarmee komt de voordeligste 407 SW, de 1.8 XR van 117 pk, uit op € 26.100. Dat is een fractie duurder dan een Renault Laguna Grand Tour met een 1.8. Die is er ook nog als voordelige 1.6, een motorsering die Peugeot voor de 407 niet aanbiedt. De interessantst geprijsde diesel is de 1.6 XR met 110 pk, die voor € 30.300 de deur uitgaat. Halverwege september arriveren de eerste SW's bij de dealers.

Prijzen Peugeot 407 SW

1.8 XR € 26.100

2.0 XR € 27.600

2.2 XR Pack € 31.550

3.0 V6 XS € 38.350

1.6 XR HDi € 30.300

2.0 XR HDi € 32.500

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.