Gereden: Peugeot 208 GTi

Peugeot 208 GTI
Het is hothatch-seizoen! De snelle rakkers vliegen ons om de oren. Onlangs maakten we kennis met de Ford Fiesta ST en de Renault Clio RS, vandaag rijden we voor het eerste met voorlopig de laatste nieuweling: de Peugeot 208 GTi!

Qua uiterlijk heeft Peugeot zich ingehouden. Je kunt zien dat dit geen gewone 208 is door het aanwezige chroom en de aparte uitlaat, maar verwacht geen ultradikke wielkasten. Wel krijg je mooie lichtmetalen wielen en een GTi-logo in de C-stijl, waar middels een extra chromen strip wat snelheid in het design komt. Al snel blijkt de motor een van de pluspunten van de auto. De 1.6 THP heeft 200 pk gekregen en is goed hitsig, ook bij lage toeren. Er is niet zoveel spectakel als in de Fiesta ST, maar je hebt meer venijn dan in de Clio RS, wiens motor, ook een 1.6 turbo met 200 pk, een stuk braver is.
Aan de binnenkant gave sportstoelen met uitstekende zijdelingese steun, wel is de zitting wat kort. Het opvallende kleine ovalen stuurtje heeft een sportiever uiterlijk gekregen. Daardoor klopt het geheel ineens ook meer dan in de gewone 208. Wel had de besturing directer gemogen, nu moeten we iets te vaak overpakken. De auto heeft een zestraps handbak, die niet zo strak is als in de Peugeot RCZ, maar heel week is het allemaal ook niet. De overbrengingen zijn relatief lang, maar je hebt power genoeg om wel snel flink vaart in de 208 te krijgen. De demping is flink aangepakt, dit is meer dan een sportonderstelletje op een gewone versie. De vering is in verhouding echter vrij zacht, waardoor de koets behoorlijk beweegt bij links-rechts wisselingen, flink remmen of hard insturen. Dit geeft de auto een beetje een gooi-en-smijt karakter, maar verwacht geen superscherp rij-ijzer. Deze 208 mikt duidelijk op auto's als de VW Polo GTi en de Ibiza Cupra, niet op hardcore rij-ijzers als de nieuwe Clio RS en de Fiesta ST. Hij is wel duidelijk leuker dat de TSI-auto's vanwege de gave motor en zijn uiterlijk. Er zit echt karakter in de Peugeot. Ga je echt pushen dan kom je echter veel te snel twee dodelijke zaken tegen: tractieverlies en onderstuur. De kont kan wel eens sneaky doen, maar dat is dan meer vanwege de beweging in de koets dan vanwege een mooie balans.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 16, die woensdag 17 april verschijnt.

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.