AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Opel Vectra
De nieuwe neus zorgt voor duidelijke familiebanden met de Astra. Daarnaast zorgt een 2,8-liter V6 motor ervoor dat de Opel Vectra na zijn facelift weer helemaal bij de pinken is.
De nieuwe neus zorgt voor duidelijke familiebanden met de Astra. Daarnaast zorgt een 2,8-liter V6 motor ervoor dat de Opel Vectra na zijn facelift weer helemaal bij de pinken is.
De hogere neus, grotere koplampen, opvallender grille en forsere bumpers geven de gefacelifte Opel Vectra een opvallender voorkomen. Het huidige model gaat een stuk anoniemer door het verkeer.
Tussen de Vectra sedan en de stationwagon zijn er geen frontale verschillen, de sportiever gelijnde GTS heeft donkerder koplampen en de Signum beschikt over meer chroomwerk in de neus waarmee hij aangeeft de topper van de reeks te zijn. In de basis bleef het dash van de middenklasser, maar Opel past voor de bovenkant een iets vriendelijker ogende kunststof, die bovendien fraaier afgerond is. De sierlijsten op de portieren en over het dashboard bestaat uit twee materialen, en dat moet voor een chiquer aanzien zorgen.
Interessant nieuws voor liefhebbers van dik gemotoriseerde middenklassers is de komst van de 2.8 V6 turbomotor. De General Motors-krachtbron gaan we nog vaak tegenkomen, hij zit al in de Saab 9-3, de Cadillac BLS krijgt 'm ook. Er zijn twee versies, een met 230 pk en een wat wildere met 255 pk, die de Vectra OPC extra pit gaat bezorgen. Verwacht geen adembenemende acceleraties en een kippenvelbezorgend motorgeluid. Daarvoor is de 2.8 V6 Turbo absoluut niet bedoeld, wellicht dat de OPC die sensaties teweeg brengt. Het is gewoon een keurige zespitter, die over een opvallend breed toerengebied trekkracht biedt. Al bij 1.800 toeren levert de 2.8 zijn maximum koppel van 330 Nm en dat blijft hij doen tot 4.500 toeren . Door de souplesse en de gelijkmatige acceleratie lijkt de Vectra GTS waarmee we op pad zijn wellicht minder snel, maar reken maar dat het hard gaat.
Verandering aan de onderkant
Prettig kilometers vreten is het ook met de 1.9 CDTI. We reden de krachtigste versie met 150 pk, een weldaad voor de dieselrijder met zijn smeuïge trekkracht en stille optreden. Nieuw in het gamma is de 1.9 CDTI met 100 pk en 260 Nm, de instapdiesel.
Prettig kilometers vreten is het ook met de 1.9 CDTI. We reden de krachtigste versie met 150 pk, een weldaad voor de dieselrijder met zijn smeuïge trekkracht en stille optreden. Nieuw in het gamma is de 1.9 CDTI met 100 pk en 260 Nm, de instapdiesel.
Het lijkt erop dat Opel zich vooral om de top van het Vectra- en Signumgamma bekommerd heeft, maar ook onderaan het gamma verandert er het nodige. Niet alleen in de vorm van de 1.9 CDTI met 100 pk maar ook door de komst van een 1.6-benzinemotor. Bij de komst van de vernieuwde modellen naar de showroom op 19 september is de instapper met 105 pk nog niet van de partij, maar vanaf januari biedt Opel hem aan, in combinatie met een beperkt aantal uitrustingsniveaus. De vernieuwde Vectra begint bij 24.545 euro, de V6 turbo is er vanaf 37.740 euro als GTS, en da's een uiterst scherpe prijs.
De volledige rij-impressie met de vernieuwde Opel Vectra staat in AutoWeek 38, die nu in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Drie ruime gebruikte stationwagons: ideaal voor de komende vakantie
Vergelijkende test
Nu bijna zeldzamer dan een Ferrari: de ooit populaire Opel Vectra en Volvo 440 in een dubbeltest
Nieuws
Deftige Opel Vectra verdient trouw baasje - Liefhebber Gezocht
Nieuws