Gereden: Opel Vectra Station Wagon

Opel Vectra
MPV's zijn in trek, maar de stationwagen blijft een belangrijke carrosserievariant. Daarom heeft Opel veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de Vectra Station Wagen. Hij is intussen klaar en wij reden er al mee.


MPV's zijn in trek, maar de stationwagen blijft een belangrijke carrosserievariant. Daarom heeft Opel veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de Vectra Station Wagen. Hij is intussen klaar en wij reden er al mee.

Omdat MPV's de laatste jaren zo populair zijn geworden, zou je kunnen denken dat dat ten koste is gegaan van een ouder soort ruimtewagen; de stationwagon. Dat klopt hooguit een beetje; de stationwagon is en blijft belangrijk.
Als je een beetje een timmermansoog hebt, zie je meteen dat de Station Wagon langer is dan de Sedan en de GTS. Hij heeft een langere wielbasis dan die versies; 2,83 in plaats van 2,70 m en meet in totaal 4,82 m. Zo zorgt Opel voor meer binnenruimte. Het resultaat is dat de Vectra Station Wagon met het zitmeubilair in standaardopstelling een bagageruimte met een inhoud van 530 liter heeft. En dat de laadruimte kan worden vergroot tot 1850 liter. Daarmee laat de Vectra belangrijke concurrenten achter zich. Het komt bij de Vectra vooral uit de lengte, die overigens 4,83 bedraagt. Met neergeklapte achterbank heeft de laadvloer een lengte van 2,05 m. Wanner de rugleuning van de bijrijdersstoel voorover gaat kan de Station Wagon zelfs 2,87 m lange vrachtjes aan. Om de laadruimte handig in te kunnen delen komt Opel meteen maar met twee 'pakketten' : één met netten en haken ( € 145) en een andere, stevigere constructie – met dezelfde prijs – met haken en een stang tussen de zijpanelen. Verder is er ook een inklapbare trekhaak (€ 945).
We hadden niet anders verwacht, maar de Vectra Station Wagon rijdt net ze comfortabel als de Sedan en hij voelt net zo degelijk aan. Hij gaat ook strak en met weinig neiging tot overhellen door de bocht. De prestaties hebben – vanzelfsprekend – alles te maken met de motorisering. Wij reden met 3.0 V6 CDTi, die er met z'n koppel van 370 Nm flink aan kan trekken. De 177 pk motor geeft de wagen een top van 222 km/h en maakt een acceleratie 0-100 in 9,8 s mogelijk. Hij vormt ook een prima combinatie met de zo goed als schokloos schakelende vijftrapsautomaat waarmee hij als optie leverbaar is. De 2.2 benzinemotor met directe brandstofinspuiting maakt niet zo'n vlotte indruk. Toch is deze 155 pk krachtbron sterk genoeg om een acceleratie 0-100 in 10,1 s en een top van 212 km/h mogelijk te maken. Maar de 2.0 Turbo is sneller en levendiger. Logisch; hij heeft 175 pk vermogen en ontwikkelt een koppel van 265 Nm dat al bij 2500 toeren beschikbaar is. In december wordt de Vectra Station Wagon leverbaar. De prijzen lopen uiteen van € 25.495 tot € 42.595.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.