Gereden: Opel Meriva

Opel Meriva
De eerste generatie van de Opel Meriva heeft de compacte MPV in het B-segment op de kaart gezet, maar de huidige generatie heeft de koppositie verloren aan de Ford B-Max. Is de gefacelifte Meriva met nieuwe dieselmotor mans genoeg om het stokje weer over te nemen?

Op het eerste gezicht zie je weinig van de Meriva-update. Aan de voorkant zien we een nieuwe bumper, een grille met wat meer chroom en anders ingedeelde koplampunits die geleverd worden met led-dagrijverlichting. De grotere wijzigingen zijn vooral onderhuids te vinden.

Met name op dieselgebied had Opel een forse achterstand op de concurrentie, maar daar gaat in de loop van het jaar verandering in komen. Dan lost de volledig uit aluminium vervaardigde 1,6-liter dieselmotor met 110 pk en een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer de oorspronkelijk van Fiat afkomstige 1.3 CDTI en de stokoude 1.7 CDTI af.

Fluisterdiesel

Helaas is die motor nog niet beschikbaar bij de internationale persintroductie, onze eerste rijindrukken doen we op met de 136 pk-uitvoering. Deze sterkste variant voelt in ieder geval heerlijk soepel en krachtig aan over een breed toerenbereik. Net boven de 1.000 tpm gaat hij al enthousiast aan de slag. Er is veel aandacht besteed aan de geluidsproductie. Opel rept zelfs trots van een 'fluisterdiesel'.

Ten opzichte van de oliestokers die Opel tot op heden leverde, is de nieuwe 1,6 dat ook. Maar het is zeker niet zo dat de Duitse fabrikant de concurrentie wat de geluidsproductie van deze motor betreft het schaamrood op de kaken bezorgt. Laten we het erop houden dat de Rüsselsheimers in ieder geval de aansluiting weer hebben gevonden op (diesel)motorengebied.

Eveneens een flinke verbetering is de nieuw ontwikkelde, handgeschakelde zesversnellingsbak, waarvan onze testauto is voorzien. De handbakken van Opel stonden tot voor kort als hakerig te boek, de pook van deze transmissie laat zich echter soepel en snel door de versnellingen loodsen.

Comfortabel rijgedrag

Aan het onderstel van de Meriva veranderde bij de opfrisbeurt niet veel – en dat was eigenlijk ook niet nodig. Duidelijk is dat comfort een hogere prioriteit had dan rijdynamiek. De mate van demping is voor verbetering vatbaar; er is op grote oneffenheden net iets te veel onrust in de auto. Ook zijn banden- en windgeruis redelijk aanwezig.

De auto heeft een prettig hoge zitpositie en uitstekend zicht rondom. Dit maakt de Opel tot een prima auto om je dagelijkse kilometers mee te maken. De optionele ergonomische comfortstoelen zijn een aanrader. Ze zitten subliem, bieden voldoende zijdelingse steun en dankzij de uitschuifbare zittingen worden ook de bovenbenen van langere personen goed ondersteund. De elektromechanische besturing is direct genoeg, maar biedt praktisch geen gevoel, waardoor de feedback van de voortrein gering is.

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.