Gereden: Opel Meriva

Opel Meriva
Stuurt als een Zafira en z'n achterbank is bijna sensationeel: zie hier onze eerste indrukken na het rijden met de Opel Meriva.

Stuurt als een Zafira en z'n achterbank is bijna sensationeel: zie hier onze eerste indrukken na het rijden met de Opel Meriva.

Ruimte-auto's zijn hot & hip en dat blijft nog jaren zo. Sterker nog: het wordt steeds erger. Dus komt Opel nu (straks ster van de Paasshow bij de Opeldealer) met een ruimteconcept tussen Agila en Zafira in: de Meriva. Een wat opgeblazen, opgekrikte 5-deurs Corsa van 4,04 meter lang maar met een interieur waarmee je heel veel kanten uitkunt. We hebben het uitgeprobeerd en het werkt echt. Een smal middengedeelte van de normaal ogende achterbank is neerklapbaar en zinkt desgewenst in de wagenbodem weg. Daardoor ontstaat naast de achtergebleven twee zitplaatsen ruimte om die stoelen, met een simpele hendelbeweging, ook zijwaarts te verschuiven, voor een ruimere zit als je maar twee man achterin hoeft mee te nemen. Tevens kunnen die achterstoelen afzonderlijk ook naar voren en naar achteren en is de rugleuninghoek ervan verstelbaar. Een heel verhaal maar dáár gaat het om bij de Meriva. Het is veel diversiteit van binnen maar met compacte afmetingen. Zoals Fusion van Ford en de Jazz van Honda, maar dan verder uitgewerkt. FlexSpace noemt Opel het zelf. Want ook de rechtervoorstoel is neerklapbaar en te verzinken en dan heb je echt een verhuiswagentje. En onder de bagageruimte achterin zit nog eens 60 liter smokkelruimte. Prettig is dat de Meriva-trucendoos zo simpel werkt dat je zelfs zonder een beschrijving vooraf te lezen ermee uit de voeten kunt. Dus de drempel om die variatie te gebruiken is laag. Het mag duidelijk zijn dat de stoelen achterin ook nog gewoon afzonderlijk neerklapbaar zijn, zoals in elke auto. Een zevenzitter á la Zafira (met z'n Flex7-systeem) zit niet in het Meriva-pretpakket.
De Meriva is in de eerste plaats een ruimteconcept maar met de rest is ook heel goed te leven. We kregen een degelijk Zafira-gevoel onder het rijden. Je zit best een beetje op de bok, maar het in hoogte verstelbare stuurwiel is toch goed beet te pakken. In bochtenwerk merk je de bovengemiddelde wagenhoogte wel degelijk, wil best wat hangen, maar zoals een Zafira strakker is dan een Scénic, is ook deze kleinere Opel de betere stuurauto. Afstemming van het onderstel is comfortabel stevig en dat vertaalt zich in bochtenwerk als een handelbaar ondersturende auto zonder fratsen. Topmotorisering 1.8 (125 pk) stelt de meer dan 1300 kilo (!) wegende Meriva in staat tot zelfs wat spetterende rijdynamiek met deze familie-auto. Door dat gewicht vreesden we de 1.6 100 pk-versie een beetje, de versie die het meest verkocht zal gaan worden. Is niet nodig: de 1.6 100 pk (er is ook nog een tammere 87 pk-versie, nog niet gereden) is voldoende voor de Meriva. Niet snel, maar voldoende.
Heel doordacht van binnen, betrouwbare, stevige stuurauto, voldoende gemotoriseerd, wat verder nog? De afwerking binnenin is keurig, we vinden het interieur wel erg saai en onder het rijden storen we ons aan de dubbele A-stijl die af en toe hinderlijk in de weg loopt. Ondanks zijn riante wielbasis moet U niet verwachten dat u in ruimtewonder Meriva achterin met de benen over elkaar de krant kunt zitten lezen. We bedoelen: het blijft natuurlijk een compacte MPV. En de vijfde man op de achterbank, dat moet er niet één zijn van 120 kilo. Want die vernuftige verzinkbare middelste zitplek is eerlijk gezegd maar een halve.
Opel heeft ervoor gekozen airco op geen enkele uitvoering van de Meriva standaard te leveren. Het is een optie van 1100 (airco) tot 1700 euro (Elektronic Climate Control). Prijzen voor de Meriva beginnen bij 16.950 voor de 1.6 Essentia en lopen tot 22.400 voor de 1.7 CDTi Cosmo.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.