Gereden: Opel Corsa OPC
Criticasters noemen de nieuwe Corsa een grondige facelift van het vorige model, en ergens klopt dat wel. De nieuwe OPC borduurt namelijk voort op de Nürburgring Edition van de uitgaande generatie Corsa. En daar mogen we allemaal blij om zijn, want als er één hete hatchback is die indruk maakte dan was het die extra scherpe Corsa wel. Echt zo'n auto waarmee je nóg een blokje om wilt, zo'n machine die rotondes en klaverbladen tot kleine minicircuitjes maakt.
Daar moet de nieuwe OPC het dan ook vooral van hebben: die smijtgrage gretigheid van het onderstel is goed. Insturen doet de Corsa strak - al laat het 'zetmoment' iets langer op zich wachten dan je hoopt - en vervolgens is de koets heel mooi met het gaspedaal te beïnvloeden: gas los en de neus reageert meteen, de kont komt een beetje om en de Corsa blijkt opnieuw een waar feest van wendbaarheid. Het onderstel (voorzien van Koni-dempers) is daarbij zo hard als een spijkerbed, dus ook daar geen compromis. Bocht-uit is het optionele mechanische sper (onderdeel van het Performance Pack, meerprijs 1.950 euro) overigens een absolute aanrader.
Gelijkmatiger
De manier waarop de 1,6-liter turboviercilinder aan het gas hangt helpt mee aan de speelsheid van de über-Corsa: Opel heeft de vermogensafgifte iets gelijkmatiger gemaakt, de turbo knalt er minder bruut in, maar nog steeds is er een fijne mate van hitsigheid. Opel houdt gelukkig vast aan een handbak, een automaat is niet leverbaar, en dat is een goede zaak. Al had de zesbak wat ons betreft nog nét een tikkeltje preciezer mogen zijn...
Meer weten over de Corsa OPC en alle details? Houd dan vooral AutoWeek 20 in de gaten want daar staat de uitgebreide Eerste Rijtest in. Bovendien zetten we zo snel mogelijk een video online.