Gereden: Opel Corsa

Opel Corsa
Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa
De vierde generatie van de Opel Corsa is alweer acht jaar op de markt: hoog tijd voor aflossing dus. Hoewel de Corsa E qua techniek deels voortborduurt op zijn voorganger, kunnen we wel degelijk van een nieuwe auto spreken. We vergezellen de ingenieurs van het merk bij de laatste validatietests met het nieuwe model dat eind van het jaar in de Nederlandse showrooms zal staan.

Eén ding is duidelijk: de mannen van Opel hebben alles uit de kast gehaald om het uiterlijk van de nieuwe Corsa nog even onder de pet te houden. De psychedelische folie waarmee de prototypes die voor ons staan bekleed zijn, zorgt ervoor dat het lastig is om het design van de nieuweling in je op te nemen.

Over de vraag of deze Corsa een compleet nieuw model is, valt te twisten. Zo zijn de wielbasis en de hoek waaronder de voorruit is geplaatst ongewijzigd gebleven, belangrijke indicaties dat we hier vooral met een zeer omvangrijke doorontwikkeling te maken hebben. Wellicht het belangrijkste nieuws is de introductie van nieuwe motoren. De huidige benzinemotoren van de Corsa staan namelijk bekend als futloos.

Fijne driecilinder

De nieuwe eenliter driecilindermotor met aluminium motorblok, directe inspuiting en turbo is goed voor 90 pk respectievelijk 115 pk en lost daarmee niet alleen de atmosferische 1,2-liter met 85 pk en de eveneens turboloze 1,4-liter met 100 pk af, maar ook de 120 pk sterke 1,4-liter turbo. Hoewel de nieuwe turbomotor onder de 1.500 tpm niet gek veel doet, maakt hij over het algemeen mede door de snelle gasrespons een ronduit kwieke en enthousiaste indruk.

Zelfs in heuvelachtig gebied is de Corsa rap genoeg. Daarbij blijft de geluidsproductie verrassend bescheiden, slechts bij hoge toerentallen hoor je een gedempte driecilinderroffel die beslist niet storend is. Ook qua loopeigenschappen niets dan lof voor deze motor: ondanks het oneven aantal cilinders is hij praktisch even goed gemanierd als een viercilinder.

Zwaar prototype

Prettig is eveneens de nieuw ontwikkelde, handgeschakelde zesbak waarover de nieuwe Corsa beschikt. Waar de vijfbak uit de huidige Corsa nogal hakerig en rubberig aanvoelt, laat de pook zich bij de nieuwe zesbak soepel en met een exact gevoel door de verzetten loodsen.

Dan komen we aan bij een pijnpunt van de Corsa: het hoge gewicht. Hoewel de exacte specificaties van de nieuweling later bekend worden gemaakt, doet een blik in het kentekenbewijs van het gereden prototype het ergste vrezen. Het leeggewicht bedraagt volgens dat document 1.215 kilo – laten we hopen dat dit bij de productieversie lager uitvalt.

Lichtvoetiger

Gelukkig maar dat de Corsa in zijn nieuwste gedaante in ieder geval wat lichtvoetiger aanvoelt. Hoewel het onderstel wat betreft basislayout ongewijzigd bleef – McPherson-veerpoten vóór, torsieas achter – werd er flink wat veranderd. Niet één onderdeel van het onderstel bleef volgens de Opel-ingenieurs ongewijzigd. Zo heeft de Corsa E een stijver subframe, een vijf millimeter lager zwaartepunt, een nieuwe voorwielgeometrie, een gewijzigde demperafstelling en een nieuw afgestelde achteras.

Ook de overbrengingen van de stuurinrichting werden veranderd. En we kunnen stellen dat de maatregelen hun vruchten hebben afgeworpen. Waar de besturing met name rond de middenstand nogal indirect was en doods aanvoelde, volgt het stuur je bewegingen nu sneller op. Ook is er wat meer tegendruk en meer communicatie met de voorwielen, waardoor je niet meer het gevoel hebt dat je achter je Playstation zit.

De volledige eerste rijtest met de Opel Corsa is te lezen in AutoWeek 24, die vanaf woensdag 11 juni in de winkels ligt.

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.