Gereden: Nissan Micra C+C

Nissan Micra C+C
Nissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+CNissan Micra C+C
De voornaamste troef van de Micra C+C is zijn glazen vouwdak. Maar hoeveel voegt de C+C verder toe aan het bestaande aanbod?
De voornaamste troef van de Micra C+C is zijn glazen vouwdak. Maar hoeveel voegt de C+C verder toe aan het bestaande aanbod?
Nissan is trots op het feit dat het dak van de nieuwe Micra C+C in 22 seconden opent of sluit. Tijdens de introductie wordt je constant met de kreet '22 sec' geconfronteerd. Als we de tijden van de concurrerende coupé-cabrio's erbij pakken, blijkt dat de Micra C+C helemaal niet de vlotste is. De belangrijkste rivalen, de Peugeot 206 CC en de Opel Tigra TwinTop, scoren met respectievelijk 20 en 18 seconden beter.
Hoe het ook zij, de Japanners zijn wel de eersten die het segment van de compacte coupé-cabriolet komen verblijden met een standaard glazen vouwdak. Dat werd ontwikkeld in samenwerking met Karmann, het is de eerste keer dat Nissan samenwerkt met de Duitse dakenspecialist. Bij Nissan werkt het dak hetzelfde als dat van Peugeot 206CC en dat komt erop neer dat de twee dakdelen hydraulisch horizontaal op elkaar in de kofferruimte verdwijnen. Er blijft dan nog 255 liter over voor bagage over. Met het dak omhoog heeft de C+C een kofferbak die 457 liter kan verstouwen, de grootste in z'n segment.
Langer dan beloofd
Ten opzichte van de hatchback is de C+C bijna 10 cm lager en ruim 7 cm langer, nodig om plaats te bieden aan de stapel dakdelen in de bagageruimte. Achter het dashboard werd een extra dwarsbalk gemonteerd. Om het torderen van de auto – vooral de vibraties in de voorruit - verder te beperken, werd rechts achter in de auto een zogenaamde dynamische demper gemonteerd. Dit alles zorgt ervoor dat de C+C een behoorlijk stijf karretje is, al leent 'ie zich niet echt voor vlotter bochtenwerk. Sturen gaat niet bepaald met veel precisie gepaard en de C+C kent een erg veilig, onderstuurd karakter. De 110 pk sterke 1,6-liter is dezelfde als in de rappe 160 SR en trekt ook in de C+C fel van leer. Het pookje van de handgeschakelde vijfbak laat zich lekker soepel en trefzeker bedienen.
Met de kap op blijft er nog voldoende hoofdruimte over en dankzij het glazen dak blijft het binnenin lichter dan gemiddeld. Je kunt er ook nog een zonneschermpje voor trekken maar het glas filtert volgens Nissan praktisch alle UV-straling eruit. Het vouwsysteem van het dak werkt prima en blijkt er met de stopwatch in de hand (heel flauw maar ze vroegen er gewoon om) een seconde langer over te doen dan beloofd.
Met een vanafprijs van 20.950 euro is de Micra C+C voordeliger dan z'n belangrijkste concurrenten Tigra TwinTop (21.595 euro) en 206 CC (22.100 euro).
De volledige rij-impressie met de Nissan Micra C+C staat in AutoWeek 45, die op woensdag 2 november in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.