AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
2

Gereden: Nissan Maxima QX

  • Autonieuws
29 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nissan geeft niet op. Met een verse Maxima QX (slagje groter, sneller, luxer en veiliger) bestookt het Japanse merk vanaf nu opnieuw het topklasse-zakensedan-segment.

Daar gaan we weer

Nissan geeft niet op. Met een verse Maxima QX (slagje groter, sneller, luxer en veiliger) bestookt het Japanse merk vanaf nu opnieuw het topklasse-zakensedan-segment. De fabrikant hoopt op meer succes, maar kiest wederom voor anoniem, behoudend en bescheiden. Als dat maar goed gaat...

Tekst Luc Vranken, foto"s Pieter E. Kamp

Ai, ai, ai! Wat een teleurstelling als we in de duurste aller Maxima"s stappen, de 3.0 V6 automaat Elegance. Voor f 81.000 krijg je een interieur dat bestaat uit een samenraapsel van een beetje chroom, een beetje titanium, veel donker plastic en een snufje glimmend hout. Geen geheel. Geen lijn. Waar is de stap vooruit? Is dit de nieuwe Maxima? Is dit wat ze ervan gemaakt hebben? Leren ze "t dan nooit?
Tuurlijk, de nieuwe Nissan Maxima QX is, net als de vorige, een no nonsense rechttoe rechtaan zakensedan die het altijd doet, bescheiden tot anoniem is vormgegeven en "t de bestuurder gemakkelijk en comfortabel maakt. Maar mag "t iets gezelliger, vrolijker en sprekender binnenin? Voor deze hoop geld? Laat maar, we krijgen "t die Japanners toch niet aan het verstand gepeuterd.
We zijn nog niet eens begonnen en hebben al een beetje de pé in. "n Beetje. Want we weten dat de aandrijflijn van de vorige Maxima een hele beste was. Daar hopen we nu weer op en... bingo! Topmotorisering; de 3-liter V6 met automaat (is ook met handbak verkrijgbaar) doet z"n werk zijdezacht. Wat een mooi, geraffineerd snorrende krachtbron is dit zeg. Ook de bak schakelt keurig op en terug. Trap "m door de vloer en de kracht is er helemaal. Maar alleen als je dat uitdrukkelijk vraagt, toont de Maxima zich duivels. Tot die tijd is ze gewoon scherp en bij de les.
Net als de top-Jap van Toyota, de Camry, die ook zo"n sublieme aandrijflijn heeft, liet de Maxima tot nu toe qua onderstel steekjes vallen: even te stoterig op slecht wegdek voor zo"n grote reis-zakenlimousine. Onze eerste indruk is dat deze Maxima dat even wat beter doet. Verwerkt ribbels een tikkeltje beter.

Pas op je afro-kapsel

Nissans nieuwe Maxima is een serieus grote auto. Vijf centimeter groei levert nu een maximale lengte op van 4,92 meter. Daarvan zie je heus wat terug in het interieur (genoeg beenruimte) en in de kofferbak. Met 520 liter (was 440) is het daar ook gerust riant te noemen. Maar de Maxima QX II schiet tekort als het gaat over hoofdruimte achterin, dus let op je afro-kapsel.
De nieuwe QX is een fijne auto om mee onderweg te zijn. We rijden zowel de 3-liter (200 pk) automaat superdeluxe als de instapper 2.0 met handbak (140 pk). De bediening is heerlijk soepeltjes. De afwerking komt in beide versies, ook de basis, zeer gedegen over. En de scherpte en gretigheid is zeer zeker ook bij de 2-literversie present. Eerste indruk: die 2-liter is mans genoeg voor de nieuwe Maxima.

Niet de enige

Over het uiterlijk van de nieuwe Maxima kunnen we lang of kort praten. Nissan heeft bewust gekozen voor iets kloeker, iets forser, iets zwaarder gebouwd. Zonder daarbij te overdrijven of trendsettend te zijn. Niet te gek, niet te speels, behoorlijk zakelijk, best bescheiden en toch serieus: zo staat die nieuwe top-zakensedan van Nissan er.
Maar hij is niet alleen. De auto krijgt af te rekenen met concurrenten als de top-Galants van Mitsubishi (moet "ie kunnen hebben), iets als een Sonata van Hyundai (wint "ie vast) en die bikkel van Toyota, de Camry (wordt spannend).

"n Beste beginprijs

Fijn is dat de instapper, de 2.0 V6 Luxury, f 59.995 kost. Maar vijfhonderd gulden meer dan de vorige Maxima. Terwijl hij luxer, groter en sneller is geworden. Wat krijg je voor dat geld? Een heuse V6-snor (ook al is het "maar" een 2-litermotor), een airco, airbags voor (2) en opzij (ook 2), ABS met EBD (Elektronische remkrachtverdeling) en Brake Assist (helpt maximaal te remmen) en elektrisch bedienbare ramen en spiegels. Verder ziet de Maxima-lijn er als volgt uit:

  • 2.0 Elegance f 67.200
  • 2.0 Elegance aut. f 71.800
  • 3.0 Elegance f 76.400
  • 3.0 Elegance aut. f 81.000

Een Elegance-uitvoering heeft o.a. lichtmetalen wielen, Xenon-koplampen, mistlampen, strookjes hout binnenin, met leer bekleed stuurwiel, climate control en een boordcomputer. De 3.0 Elegance heeft ook nog cruise control en, alleen op de handbakversie, een limited slipdifferentieel.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Nissan

Uitgelicht aanbod

    1.2 DIG-T 85kw / Navigatie / Panorama / Camera / Lane Assist

    Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 85kw / Navigatie / Panorama / Camera / Lane Assist

    • 2018
    • 61.413 km

    € 19.900

    1.4-16V 88pk Pure

    Nissan Note 1.4-16V 88pk Pure

    • 2008
    • 142.309 km

    € 3.400

    1.2 DIG-S ACENTA AIRCO !!

    Nissan Micra 1.2 DIG-S ACENTA AIRCO !!

    • 2012
    • 107.346 km

    € 5.450

Meer Nissan occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan specificaties
  • Nissan occasions
  • Nissan video's
Advies en informatie
  • Nissan tests
  • Nissan gebruikersreviews
  • Nissan index
PREMIUM
Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Het B-segment gaat fier aan kop in de nieuw- en occasionverkoop. Het formaat maakt een auto...

Lees meer
Nissan Juke - Afscheid duurtest

Nissan Juke - Afscheid duurtest

23

De Nissan Juke is terug naar de importeur. Een half jaar duurtest in coronatijd betekende weliswaar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    '70 procent van Europeanen overweegt aanschaf EV'

    '70 procent van Europeanen overweegt aanschaf...

    81
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    Prijs Nissan GT-R gaat de drie ton voorbij

    Prijs Nissan GT-R gaat de drie ton voorbij

    55
    • 13 april 2021
  • Review
    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    2
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    93
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Nissan Patrol als Nismo

    Vernieuwde Nissan Patrol als Nismo

    7
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    11
    • 29 maart 2021
  • Review
    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    4
    • 23 maart 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    '70 procent van Europeanen overweegt aanschaf EV'

    '70 procent van Europeanen overweegt aanschaf...

    81
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    Prijs Nissan GT-R gaat de drie ton voorbij

    Prijs Nissan GT-R gaat de drie ton voorbij

    55
    • 13 april 2021
  • Review
    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    2
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    93
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Nissan Patrol als Nismo

    Vernieuwde Nissan Patrol als Nismo

    7
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    Nieuwe Nissan X-Trail debuteert in China

    11
    • 29 maart 2021
  • Review
    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015)

    4
    • 23 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep