Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Mitsubishi Space Star 1.9 Di-D

Gereden: Mitsubishi Space Star 1.9 Di-D
  • Nieuws
29 januari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Compacte ruimtereus Space Star van Mitsubishi is vanaf nu ook met moderne (snelle-zuinige-schone) dieselmotor leverbaar. Daarmee moet de auto op de zakelijke markt gaan scoren. Terwijl de 1.3- en 1.8-benzineversies op de particuliere markt blijven mikken. Is driemaal scheepsrecht?

En dat is drie

Compacte ruimtereus Space Star van Mitsubishi is vanaf nu ook met moderne (snelle-zuinige-schone) dieselmotor leverbaar. Daarmee moet de auto op de zakelijke markt gaan scoren. Terwijl de 1.3- en 1.8-benzineversies op de particuliere markt blijven mikken. Is driemaal scheepsrecht?

door Luc Vranken, foto's Raymond de Haan

Elke serieuze middenklasser moet 'm hebben. En hij moet behalve economie en duurzaamheid tegenwoordig ook volop dynamiek bieden en ook nog eens een beperkte uitstoot: de dieselmotor. En Mitsubishi's Space Star, de in Nederland gebouwde MPV-achtige vijfdeurs, wil serieus meedoen. Omdat Mitsubishi geen zin had om de 'ouderwetse' 1.9 turbodiesel (uit de Carisma) in de Space Star te lepelen, was het even wachten (Space Star landde in 1998) voordat de Japanners rond waren met Renault, de bouwer van deze DI-D-motor. Jazeker, Japan koopt voor de Star DI-D simpelweg de krachtbronnen van deze Franse fabrikant en hangt ze in Born in de Space Star. Er zit dus geen spat Japanse motorontwikkeling in deze vierpitter. Net als trouwens de huidige Carisma. Ook die turbodiesel komt van Renault.
En da's maar goed ook want Europeanen bouwen nu eenmaal lekkerdere diesels dan Japanners. Waarom zelf opnieuw het wiel uitvinden als er een lekker aanbod bestaat?
Deze DI-D kennen we uit de Volvo V40 (zie AutoWeek nummer 31 van 2000) en ons gevoel van toen blijft kaarsrecht overeind als we de oranje-achtige Space Star (H-O-L-L-A-N-D!) de sporen geven. Man-man, wat kan deze Space Star-diesel een sporen trekken zeg! Op nat of modderig wegdek moet je echt rekening houden met het doseren van je rechtervoet: want de Space Star dendert onverdroten voort. En hebben we geen tractie, dan gaan we gewoon even lekker spinnen.

Blijft stug aangeven: 1 op 15

Nee, wat betreft trekkracht en prestaties is die Mitsubishi Space Star zo bij de tijd dat de voorwielen moeite hebben om het allemaal bij te houden. De cijfers van de DI-D (staat voor Direct Injection Diesel) liegen er dan ook niet om: 103 pk, 215 Nm bij 1700 tpm tot 3250 tpm, een top van 185 km/h en in 12 seconden naar de honderd. Hoppa, zeggen we dan! De 1200 kilo zware Space Star maakt dan ook voortdurend een gretige indruk (zonder echt uit te dagen) en wil je nog wat extra's en je trapt door, dan geeft 'ie ook nog wat extra's. Daarbij blijft de verbruiksmeter in het display bovenop het dashboard toch de hele middag stug 1 op 15 aangeven. Als dat het cijfer is dat je scoort zonder echt erg op te passen, is dat ook nog eens voor elkaar. De fabriek geeft overigens als gemiddeld, gecombineerd verbruik 1 op 18 op.
Tokkelt 'ie er nog een beetje flink op los dan mischien? Negative. Bij starten moet je goed je best doen om te horen dat het een diesel is, bij keurig tijdig opschakelen hoor je het simpelweg niet en alleen bij ver doortrekken (eigenlijk behoorlijk zinloos bij een diesel) krijg je hem aan het brullen. Ook dik in orde dus, die isolatie.

Mag het iets steviger?

Wat jammer nu toch dat het onderstel van de Space Star niet van hetzelfde hoge niveau is als die krachtbron. Het is namelijk lang niet zo veelzijdig als die potente 4-pitter. De Space Star was en is ons niet strak genoeg, helt teveel over in bochten, heeft moeite met het verwerken van de motorpower kortom, hij is effe te eenzijdig, te zeer op comfort gericht. Deze auto heeft traction control nodig en laat dat nu net niet leverbaar zijn. Wie een zeer comfortabele reisauto zoekt, is met deze Star-diesel dus uitstekend bediend. Dat staat voorop. Prima meubilair, voldoende interieurruimte en een superfijne vering terwijl de Star in rechte lijn op snelheid ronduit goed spoort. Maar dat gaat allemaal duidelijk ten koste van de rij-dynamiek in bochtenwerk. Dan heeft de auto weinig te bieden. En da's jammer omdat die motor dat juist zo lekker zou vinden. Ook iets te weinig dynamiek in de rijpositie wat ons betreft: het stuur staat ons te (Scénic!) vlak.
Een auto in en voor Europa ontworpen, zo riep Mitsubishi bij de lancering van de Space Star. Ze roepen het nog steeds. Toch, in het interieur voelt het nog heus Japans aan. Al staat de bekleding van de binnenkant van de portieren ons heus aan, het is binnen in de Space Star niet frivool of gezellig. Afgezien van de portieren vinden we ook het display bovenop aardig.

Wel erg handelbaar hoor

Mitsubishi hamert bij communicatie over de Space Star nooit direct over 'ruimteauto'. Volgens de makers zit 'ie overal zo'n beetje tussenin: MPV, vijfdeurs hatch, stationcar. Dat klopt wel. Als u maar niet vergeet dat het met de flexibiliteit van het Space Star-binnenste nogal meevalt. De bank kan in ongelijke delen neer (vlakke vloer) en de achterbank kan over 15 cm verschoven worden (in zijn geheel). Verder is de achterbankrugleuning verstelbaar. Zo, we zijn klaar! Zo 'veelzijdig' is de Star!
Niks geen uitneembare stoelen, stoelen die tafels worden, achterbanken die uit bagageruimten opstijgen of stoelen die verplaatsbaar zijn. Wat de Space Star wel nog biedt (en daarmee scoort 'ie wel): een uitstekende algehele bediening en handelbaarheid. Het is een auto die je helemaal naar je hand zet, en supermakkelijk en soepeltjes te rijden valt. De bekrachtigde besturing is licht, precies en toch niet gevoelloos, de vijfbak voldoet uitstekend, het pedalenwerk is zonder aanmerking en knoppen en hendels werken soepel en direct. Daarbij is het overzicht rondom goed. Lijkt ons een uitmuntende lesauto, deze Space Star. Ook al omdat de instap zo fijn is: niet te hoog en niet te laag, precies goed.

Ons eerste oordeel

Een middagje stoeien met de nieuwe motorisering voor de Space Star maakt duidelijk dat ze bij Mitsubishi een prima keuze hebben gemaakt door voor deze DI-D te gaan. Fijne krachtbron, helemaal van deze tijd. Verder blijft de Space Star een praktische, ongecompliceerde auto met een nette, ingetogen vormgeving en een verzorgde afwerking binnenin. Jammer dat de voortrein moeite heeft met de motorkracht, dat de algehele afstemming van het onderstel behoorlijk slapjes is en dat de Star niet schittert qua uitrustingsniveau; van ons had airco en ABS wel standaard mogen zijn op zo'n kilometervreter zoals de DI-D is bedoeld.

Mitsubishi

PRIVATE LEASE Mitsubishi

INFO
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Space Star
€ 274
Stel samen ▸
Mitsubishi in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ Prachtige origineel Nederlandse Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ met een aantoonbare origineel Nederlandse kilometerstand van 146975 km de onderhoudshistorie van deze prachtige SUV is c

    Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ Prachtige origineel Nederlandse Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ met een aantoonbare origineel Nederlandse kilometerstand van 146975 km de onderhoudshistorie van deze prachtige SUV is c

    • 2013
    • 146.975 km

    € 16.999

    Mitsubishi Space Star 1.2i CVT Automaat Life -1e eigenaar-

    Mitsubishi Space Star 1.2i CVT Automaat Life -1e eigenaar-

    • 2017
    • 48.492 km

    € 11.950

    Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Premium [ Full led Schuifdak Trekhaak Leder ]

    Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Premium [ Full led Schuifdak Trekhaak Leder ]

    • 2016
    • 142.575 km

    € 20.945

Meer Mitsubishi occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi specificaties
  • Mitsubishi occasions
  • Mitsubishi video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi tests
  • Mitsubishi gebruikersreviews
  • Mitsubishi index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer
Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

We hebben er eventjes op moeten wachten, maar eindelijk is het gelukt om een Mitsubishi Outlander...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    37
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber Gezocht

    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber...

    20
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Sportieve topversie voor Mitsubishi Space Star

    Sportieve topversie voor Mitsubishi Space...

    24
    • 22 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    37
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber Gezocht

    Mitsubishi Galant GTI (1989) - Liefhebber...

    20
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Sportieve topversie voor Mitsubishi Space Star

    Sportieve topversie voor Mitsubishi Space...

    24
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden