Gereden: Mitsubishi i MiEV

Mitsubishi i MiEV
Met de i MiEV wil Mitsubishi zijn steentje bijdragen aan het toenemende geweld aan elektrische alternatieven op onze oude, vertrouwde auto.

De Mitsubishi i MiEV mag er dan futuristisch uitzien, het is in de basis gewoon de Mitsubishi i, een model dat in Japan al sinds vorig jaar gewoon rondrijdt, zij het met benzinemotor. Voor deze elektrische uitvoering is in Japan al groen licht gegeven, vanaf juni dit jaar wordt de auto daar leverbaar en eind dit jaar is Groot-Brittannië aan de beurt, waar ze immers net als in Japan het stuur rechts hebben. De vraag is nu of er voldoende marktpotentie is om een linksgestuurde variant te ontwikkelen, en daartoe is een klein aantal prototypes van de RHDop wereldtournee. Twee zijn er naar de Verenigde Staten verscheept, elf stuks gaan in Europa proberen hun kwaliteit en bestaansrecht te bewijzen. En om te beginnen aan ons.

De i is de modelnaam, MiEV staat voor Mitsubishi innovative Electric Vehicle. Het 16 KWh sterke batterijenpakket ligt volledig onder de vloer , wat gunstig is voor het zwaartepunt, interieurruimte en - opmerkelijk- de botsveiligheid. Dat laatste omdat de accu als een versteviging van het chassis functioneert, waardoor de MiEV in Japan beter uit de crashtest kwam dan de benzineversie i. En hoewel het accugewicht met 180 kg minder dan twintig procent van het totaalgewicht van de auto uitmaakt, weegt de auto leeg 1.080 kilogram, wat voor een auto met deze buitenmaten niet gering is. Daar tegenover staat het grote voordeel dat eenieder die wel eens elektrisch heeft gereden zich zal kunnen herinneren: het maximum koppel is vanaf stilstand volledig beschikbaar, waardoor de MiEV toch lekker rap van zijn plek komt en in bijna volkomen stilte snelle tussenacceleraties weet neer te zetten. En voor de reactionaire puristen onder u: deze auto heeft achterwielaandrijving.
Niet dat we daar tijdens onze korte kennismaking veel baat bij hebben, veel meer dan een paar rondjes rond de kerk van Zwolle rijden we niet. Het is in elk geval een vierzittertje met voorin genoeg ruimte voor twee volwassenen van Europese bouw, en achterin twee redelijke plekken. Zeker is wel dat deze auto vooral in de stad prima op zijn plek is, met de compacte buitenmaten. Ook de bijzonder lichte besturing draagt daar toe bij. Veel verder moet je ook niet willen gaan, want de actieradius is, afhankelijk van de rijstijl, 100 tot 150 kilometer, waarna de auto gedurende zes à acht uur aan de netstroom moet. De laadtijd is overigens afhankelijk van het voltage, en met aanpassing voor krachtstroom zal in de toekomst de laadtijd verkort kunnen worden. Er is ook een snellader leverbaar, waarmee de laadtijd tot een half uur verkort wordt, maar die vult de accu tot tachtig procent. Wat dit voor consequenties heeft voor de levensduur, kon Mitsubishi ons nog niet vertellen. In principe moet de accu tien jaar en 150.000 kilometer meegaan.

Tussen motor en wielen zit een overbrenging die met een pookje tussen de stoelen wordt bediend. Opvallend is dat in D zonder gas te geven de auto wil dribbelen, net als een verbrandingsmotor met conventionele automaat. Naast de standen P, N en D kun je ook kiezen uit Eco en B. Eco zorgt ervoor dat je niet het volledige vermogen ter beschikking hebt, waardoor het verbruik wat getemperd wordt. De B staat voor Brake; in die stand remt de auto op de motor af en wordt die energie gebruikt om de accu op te laden, b edoeld voor lange afdalingen.

Het dashboard is helder en overzichtelijk. Centraal staat een digitale snelheidsmeter, met daar omheen een cirkel die aangeeft hoeveel vermogen je op dat moment verbruikt. Links daarvan zit een klein display waarop af te lezen is in welke stand de transmissie staat en hoeveel vermogen er nog in de batterijen beschikbaar is.

De auto die wij reden begint nu ongeveer, samen met tien identieke prototypes, aan zijn tour langs Europese bedrijven, fleetowners, politici en andere belanghebbende partijen. Hun meningen en prognoses zullen bepalend zijn voor het antwoord op de vraag of Mitsubishi zal inzetten op een linksgestuurde variant van de i MiEV. Als de Japanners dat avontuur aandurven, zal het naar verwachting in het vierde kwartaal 2010 beginnen. Dat duurt dus nog wel even en dat heeft zo zijn voordelen, want daardoor zullen de kinderziektes er door de ervaringen in Japan wel uit zijn. En wellicht zijn tegen die tijd de actieradius en laadtijd verbeterd, want dat zijn twee punten die op dit moment menigeen zal doen afschrikken. En, niet onbelangrijk, ook de prijs zal nog flink omlaag moeten. Dat is natuurlijk met dit soort auto's mede afhankelijk van fiscale stimulansen, maar op dit moment kost de i MiEV omgerekend zo'n 45 à 50 duizend euro. Als we even in herinnering brengen dat Tesla volgend jaar met een elektrische sedan komt en en 2012 een praktische compacte auto op de markt brengt, dan zal duidelijk zijn dat ook in dit niche-segment prijzen een belangrijke rol zullen gaan spelen.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.