Gereden: Mitsubishi i MiEV
De Mitsubishi i MiEV mag er dan futuristisch uitzien, het is in de basis gewoon de Mitsubishi i, een model dat in Japan al sinds vorig jaar gewoon rondrijdt, zij het met benzinemotor. Voor deze elektrische uitvoering is in Japan al groen licht gegeven, vanaf juni dit jaar wordt de auto daar leverbaar en eind dit jaar is Groot-Brittannië aan de beurt, waar ze immers net als in Japan het stuur rechts hebben. De vraag is nu of er voldoende marktpotentie is om een linksgestuurde variant te ontwikkelen, en daartoe is een klein aantal prototypes van de RHDop wereldtournee. Twee zijn er naar de Verenigde Staten verscheept, elf stuks gaan in Europa proberen hun kwaliteit en bestaansrecht te bewijzen. En om te beginnen aan ons.
Tussen motor en wielen zit een overbrenging die met een pookje tussen de stoelen wordt bediend. Opvallend is dat in D zonder gas te geven de auto wil dribbelen, net als een verbrandingsmotor met conventionele automaat. Naast de standen P, N en D kun je ook kiezen uit Eco en B. Eco zorgt ervoor dat je niet het volledige vermogen ter beschikking hebt, waardoor het verbruik wat getemperd wordt. De B staat voor Brake; in die stand remt de auto op de motor af en wordt die energie gebruikt om de accu op te laden, b edoeld voor lange afdalingen.
De auto die wij reden begint nu ongeveer, samen met tien identieke prototypes, aan zijn tour langs Europese bedrijven, fleetowners, politici en andere belanghebbende partijen. Hun meningen en prognoses zullen bepalend zijn voor het antwoord op de vraag of Mitsubishi zal inzetten op een linksgestuurde variant van de i MiEV. Als de Japanners dat avontuur aandurven, zal het naar verwachting in het vierde kwartaal 2010 beginnen. Dat duurt dus nog wel even en dat heeft zo zijn voordelen, want daardoor zullen de kinderziektes er door de ervaringen in Japan wel uit zijn. En wellicht zijn tegen die tijd de actieradius en laadtijd verbeterd, want dat zijn twee punten die op dit moment menigeen zal doen afschrikken. En, niet onbelangrijk, ook de prijs zal nog flink omlaag moeten. Dat is natuurlijk met dit soort auto's mede afhankelijk van fiscale stimulansen, maar op dit moment kost de i MiEV omgerekend zo'n 45 à 50 duizend euro. Als we even in herinnering brengen dat Tesla volgend jaar met een elektrische sedan komt en en 2012 een praktische compacte auto op de markt brengt, dan zal duidelijk zijn dat ook in dit niche-segment prijzen een belangrijke rol zullen gaan spelen.