Gereden: Land Rover Freelander MY2013
De uiterlijke veranderingen aan de Freelander zijn niet zo heel groot. De koplampen en achterlichten zijn licht gewijzigd, nieuwe 17 inch wielen, dat werk. Aan de binnenkant is er een nieuwe middenconsole met 7 inch touch screen, startknop in plaats van contactslot en drukknoppen in plaats van een draaiknop om het Terrain Respond System te bedienen.
Maar dat zou allemaal wat magertjes zijn geweest om helemaal voor naar Canada te vliegen. Land Rover heeft de bekende 3,2-liter zes-in-lijn vervangen door een vierpitter. Dat blok kennen we al uit de Evoque, de Si4, die in de Freelander de aanduiding 2.0 GTDi meekrijgt. En zoals we inmiddels wel gewend (en verwend) zijn, betekent ook hier de downsizing geen afname, maar toename van de cijfers. De zescilinder had 233 pk en 317 Nm, de nieuwe vierpitter stelt daar 240 pk en 340 Nm tegenover. En ook in de praktijk kom je weinig tekort. Het is mooi stil vanbinnen, zodat je amper hoort dat je twee cilinders hebt ingeleverd. De motor is mooi soepel en de automaat zet alle krachten mooi vloeiend op de weg.
Al komen we vandaag weinig op het asfalt. Net als onlangs in Marokko met de nieuwe Range Rover, is Land Rover ook hier in Canada weer vol vertrouwen in de terreincapaciteiten van hun auto. Ondanks het ontbreken van een lage gearing. Maar het bekende Terrain Respond System heeft de Freelander dan weer wel, en daarmee bewijst hij zich nog steeds als een van de meest terreinwaardige mid size suv's. We doen flinke doorwadingen, nemen grote oneffenheden waarbij de wielen flink vrij komen en doen een afdaling van 45 graden, waarbij Hill Descent Control de auto keurig onder controle houdt. Piece of cake.
Minder enthousiast zijn we over het navigatiesysteem. Aanwijzingen blijven uit of komen veel te laat. En vaak sta je op het display nog ruim voor de kruising, terwijl je er in werkelijkheid al honderd meter voorbij bent. Dat werkt aardig verwarrend, met name in een grote, vreemde stad, zoals we vanmorgen ondervonden in de ochtendspits van Montréal.
De uitgebreide rij-impressie van de Land Rover Freelander 2.0 GTDi staat binnenkort in AutoWeek.