Gereden: Lancia Thema

Lancia Thema
Met de overname van Chrysler heeft Fiat Lancia terug in de hogere klasse gekocht. We reden onze eerste kilometers met de nieuwe Thema, uiteraard in Italië.

Het is zo gemakkelijk om flauwe grappen te gaan maken over omgebadgde Amerikanen, dus dat doen we maar eens mooi niet. We stappen in de nieuwe Lancia Thema met een onbevooroordeelde bril op, alsof we gaan rijden met een nieuwe Chrysler 300C, om maar eens wat te noemen. En laat dat nou toevallig eens een heel mooie auto zijn. Hoge taillelijnen en lage, gedrongen ramen geven hem wat dreigends, wat mysterieus, als een Sovjet-jager uit de koude oorlog. Die lijnen zijn door Chrysler en Lancia in ere gehouden; veel Lancia is daar niet aan, hoe zeer ze hun best doen om tijdens de perspresentatie parallelle lijnen met roemruchte Lancia's van weleer te vinden. Ach, ze staan allemaal op vier wielen.

Om de Chrysler Europeser te maken is het onderstel een stuk straffer gemaakt. Dat is te merken, maar heel subtiel is het niet gedaan. De Thema helt nog steeds wat te veel in de bochten, maar is tegelijkertijd wat bonkerig op slecht wegdek. We rijden met de 239 pk sterke V6 diesel, en dat is beslist een goede keuze in deze auto. De motor is krachtig en soepel en weet daardoor prima raad met deze als een blok graniet ogende wagen. Minpuntje is de transmissie; de vijftraps automaat schakelt wat te merkbaar en traag in vergelijking tot de modernere transmissies. We zijn daarom beniewd naar de V6 benzine, want die krijgt een nieuwe achttraps automaat mee. Helaas is die tijdens onze eerste kennismaking nog niet beschikbaar.

De volledige rij-impressie van de Lancia Thema staat in AutoWeek 44, die op woensdag 2 oktober verschijnt. Ook komt er op deze site een videoverslag van onze eerste kilometers.

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.