AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Honda Accord

  • Autonieuws
24 februari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Honda Accord lijkt langs de plastisch chirurg te zijn geweest voor een ware facelift. Maar het is niet louter uiterlijk vertoon. De Japanse fabrikant heeft ook een nieuwe, zwaardere motor voor de Accord beschikbaar gesteld.

Plastische ingreep

De Honda Accord lijkt langs de plastisch chirurg te zijn geweest voor een ware facelift. Maar het is net louter uiterlijk vertoon. De Japanse fabrikant heeft ook een nieuwe, zwaardere motor voor de Accord beschikbaar gesteld.


Tekst Arie Blokland, foto's Raymond de Haan

Gas, gas, gas! Met het pedaal tegen het schutbord gedrukt, bouwen we de snelheid op. Vanaf de N345 uit de richting Voorst gaan we in de tweede versnelling de A1 op naar Deventer. Over een prachtige oprit met een heerlijke lange rechterbocht. Hup in z'n drie en langzaam weer het gaspedaal intrappen. Vooralsnog geeft de Honda Accord met de nieuwe 2,3-litermotor geen krimp. De snelheidsmeter nadert de 100 km/h.
Veel later dan we denken, komt toch het moment waarop de Michelins het contact met het vochtige asfalt verliezen. De Accord gaat echter niet onderstuurd rechtdoor, en we worden ook niet verrast door een overstuurd achterwerk. Nee, over vier wielen schuift de auto richting de berm. Even het gaspedaal liften en het stuur een tikkie terug. De Accord staat meteen weer in het juiste spoor. Gas bij geven. Over naar vier en vijf. Daar gaan we. Deze neutraal sturende Honda is heel goed onder controle te houden.

Sportieve reiswagen

De Honda Accord is buitengewoon geschikt voor het maken van langere reizen. Hij zit goed, stuurt lekker licht en veert comfortabel genoeg om zonder problemen een stevige rit te maken. Maar het staat buiten kijf dat er aan het comfort concessies zijn gedaan om de auto een behoorlijk sportieve karaktertrek mee te geven. Om een vlakker rijgedrag en meer souplesse te genereren is voor 2001 een andere afstemming van de dempers gekozen. Het achterframe is versterkt om het rijden op de snelweg te verbeteren. Je merkt het duidelijk; de Honda zit strak in zijn vering. Hij duikt weinig bij remmen en tijdens bochtenwerk. Daardoor houdt de bestuurder goed contact met het wegdek. De wegligging van de Accord is met andere woorden uitstekend.
Sturen gaat dankzij de snelheids- en wrijvingsafhankelijke hydraulische bekrachtiging licht. Bij deze generatie is voor een andere afstemming gekozen om een meer lineair gevoel te krijgen en een directere stuurhoek. Wat ons betreft had het sturen nog ietsje directer een minder licht gemogen. Maar dan gaan we wel nog verder de sportieve kant uit.
De stoelen waarin we zitten, onderstrepen door de opstaande kanten van zitting en leuning de sportieve aspiraties van de Accord. Jammer overigens dat de voorkant van het zitgedeelte niet verstelbaar is. Hierdoor ontbreekt het de onderste ledematen aan steun. De bestuurdersstoel kan overigens wel in z'n geheel in hoogte worden versteld.
In het interieur treffen we ten opzichte van het vorige model geen grote veranderingen, al zijn de afwerking en de gebruikte materialen van hogere kwaliteit. Het instrumentenpaneel is uitgevoerd in grijs metallic. Het bedieninsgpaneel van de zijruiten is gewijzigd. In de LS en ES bedien je de lendensteun niet meer met een draaiknop, maar met een hendel.
Aan de buitenkant zoals gezegd een nieuwe neus. Met vijfhoekige grille en gemodificeerd H-logo. Grotere bumpers voor en achter geven de 'nieuwe' Accord een stoerder uiterlijk. Bij de 2.3 ES wordt die blik nog eens versterkt door 16 inch lichtmetalen velgen.

Gewijzigd motorenaanbod

Belangrijkste verandering in het Accordprogramma is het gewijzigde motorenaanbod voor 2001. De 1.6 wordt niet meer geleverd. Voor het 4-deurs sedanmodel is de 1.8 (136 pk) gebleven. De Type R houdt z'n tot 212 pk opgefokte 2.2-liter. De 2.0 vervalt. Daarvoor in de plaats komt een 2.3 die 152 pk levert. Het 5-deurs model is vanaf heden alleen verkrijgbaar met 1.8-motor.
De Accord met de 2.3 die wij reden, was in ES-trim. Dat betekent dat zaken als cruise control, een klimaatbeheersingssysteem, een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak met zonwering, lichtmetalen velgen, een audiosysteem met cd-speler, een armsteun middenvoor, mistlampen, automatische koplampsproeiers en deurgrepen plus stootstrips in de carrosseriekleur aan boord zijn. Extra mogelijkheden zijn: navigatiesysteem in combinatie met lederen bekleding (f 10.000) en een automatische versnellingsbak (f4.000). De 1.8 LS en ES kunnen voor hetzelfde geld worden uitgevoerd met automaat. Lederen bekleding is voor de goedkopere types niet mogelijk. Het navigatiesysteem kan wel voor de 1.8 ES worden geleverd voor de prijs van f 5.000.

Weg van de snelweg

We verlaten de snelweg A1. Terugschakelend gaan we een parkeerplaats op om aan het einde daarvan zo snel mogelijk weg te rijden en op te schakelen naar de vierde versnelling. De niet te lange schakelwegen bevallen goed, maar het gaat een beetje hakerig. Het op snelheid brengen van de bijna 1400 kilo zware middenklasser gaat over het gehele toerengebied tamelijk geleidelijk. Er zijn geen krachtige uitschieters bij bepaalde toerentallen. Eigenlijk hadden we meer verwacht van de trekkracht. Wellicht eisen we dan te veel sportiviteit van de Accord 2.3 ES, die het toch zal moeten gaan maken als reiswagen.

Alle prijzen en gegevens vindt u in CarBase Actueel.

Honda

Uitgelicht aanbod

    1.4 Comfort

    Honda Jazz 1.4 Comfort

    • 2009
    • 155.437 km

    € 5.750

    2.0 i-VTEC 320pk 5D Type R GT

    Honda Civic 2.0 i-VTEC 320pk 5D Type R GT

    • 2017
    • 40.158 km

    € 35.995

    1.8 Comfort Automaat 5drs -A.S. ZONDAG OPEN!!

    Honda Civic 1.8 Comfort Automaat 5drs -A.S. ZONDAG OPEN!!

    • 2012
    • 23.429 km

    € 12.990

Meer Honda occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda specificaties
  • Honda occasions
  • Honda video's
Advies en informatie
  • Honda tests
  • Honda gebruikersreviews
  • Honda index
PREMIUM
Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

Fiat heeft lang op zich laten wachten als het gaat om elektrisch rijden, maar de gloednieuwe...

Lees meer
Honda E vs. Mini Cooper SE - Dubbeltest

Honda E vs. Mini Cooper SE - Dubbeltest

EV’s komen steeds verder op een volle accu. Althans, dat dachten we. Er zijn namelijk altijd...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    In het Wild: Honda Civic (1983)

    In het Wild: Honda Civic (1983)

    29
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Honda neemt nieuwe EV mee naar Sjanghai

    Honda neemt nieuwe EV mee naar Sjanghai

    43
    • 8 april 2021
  • PREMIUM
    Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

    Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

    • 23 maart 2021
  • Review
    Honda e (2020)

    Honda e (2020)

    9
    • 19 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe concept-car Honda in beeld [Exclusief]

    Nieuwe concept-car Honda in beeld [Exclusief]

    8
    • 17 maart 2021
  • Review
    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    3
    • 13 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    37
    • 11 maart 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    In het Wild: Honda Civic (1983)

    In het Wild: Honda Civic (1983)

    29
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Honda neemt nieuwe EV mee naar Sjanghai

    Honda neemt nieuwe EV mee naar Sjanghai

    43
    • 8 april 2021
  • PREMIUM
    Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

    Fiat 500e vs. Honda e - Dubbeltest

    • 23 maart 2021
  • Review
    Honda e (2020)

    Honda e (2020)

    9
    • 19 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe concept-car Honda in beeld [Exclusief]

    Nieuwe concept-car Honda in beeld [Exclusief]

    8
    • 17 maart 2021
  • Review
    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    Honda Civic 1.4 Comfort (2015)

    3
    • 13 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    Nieuwe Honda Civic Sedan duikt op

    37
    • 11 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep