Gereden: Fiat Doblò

Fiat Doblò
De eerste personenautoversie van de Doblò was niet bepaald een verkooptopper, maar dat weerhoudt Fiat er niet van om het gewoon nog eens te proberen. De nieuwe versie is geen omgebouwde bedrijfsauto, maar vanaf het begin ontwikkeld als 'Family Space', met moderne techniek en veel ruimte.
Fiat verwacht zelf in de nabije toekomst dat de zogenaamde Multi Spaces heel belangrijk gaan worden. Auto s die veel ruimte bieden, maar die ook veelzijdig ingezet kunnen worden voor zowel het vervoer van personen als van bagage. En ruimte biedt de nieuwe Doblo in overvloed. Maar liefst 3,200 liter kun je verstouwen met de banken plat en eventueel kan er ook een derde zitrij gemonteerd worden, zodat er zeven personen aan boord passen. Met een wielbasis van 2,75 meter is er aan boord inderdaad een zee van ruimte en door de hoogte, 1,84 meter, ervaar je dat aan boord ook zo. Het interieur is sowieso ruimtelijk van opzet zodat zowel de voorste als de achterste inzittenden alle ruimte hebben om zich te kunnen bewegen. Dat geldt niet voor de derde zitrij, want behalve kleine kinderen kun je dat niemand aandoen, bovendien is er met de twee achterste stoelen in gebruik nagenoeg geen bagageruimte meer over.
Bij de introductie is er één benzinemotor beschikbaar en voor de dieselaars biedt Fiat een drietal opties. De 1,4-liter benzinemotor van 95 pk zal geen verkooptopper worden, de diesels zijn een stuk interessanter. De 1,3-liter Multijet levert 90 pk en 200 Nm koppel, het is de instapper, maar met 129 gr per kilometer CO2 uitstoot is het wel één van de schoonste motoren in zijn klasse.
Start/stop
Wij reden tijdens de introductie met zijn iets grotere broer, de 1.6 MultiJet die 105 pk op de been brengt en daarmee is de Doblò heel redelijk bedeeld. Goed, hij trekt de straatstenen niet uit de grond, maar je rijdt gemakkelijk mee met het overige verkeer en tussensprintjes zijn dankzij het koppel van 290 Nm geen enkel probleem. De topper van het gamma is de 2,0-liter Multijet die 135 pk mobiliseert en een royaal koppel van 320 Nm. Alle motoren zijn standard voorzien van Start/stop technologie, die jammer genoeg wel iets trager reageert dan we van sommige concurrenten gewend zijn. In de nabije toekomst gaat Fiat ook nog een CNG krachtbron leveren, waarschijnlijk zien we die halverwege 2010 verschijnen.
Het onderstel is vanaf het begin ontwikkeld voor zowel een bedrijfswagen als een personenauto en dat merk je tijdens het rijden. Op de bochtige wegen rondom Turijn valt op dat de Doblò ondanks zijn aanzienliijke hoogte heel aardig rijdt. Het is nog steeds wat stuiteriger dan een gemiddelde personenauto, maar dat mag je gezien het type auto ook wel verwachten. Toch is het comfort heel redelijk en ook in bochten presenteert de Doblò zich als neutraal. Mocht je toch te hard gaan, dan is het goed om te weten dat elke Doblò standaard wordt uitgerust met ESP en vier airbags, wel zo veilig.
Video

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.