We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De vernieuwde Fiat Doblò heeft de titel 'international van of the year 2006 ' gewonnen. De Doblò Cargo moet de transportwereld veroveren, terwijl de personenversie een goedkoop alternatief is voor een mpv.
De vernieuwde Fiat Doblò heeft de titel 'international van of the year 2006 ' gewonnen. De Doblò Cargo moet de transportwereld veroveren, terwijl de personenversie een goedkoop alternatief is voor een mpv.
De Doblò en Doblò Cargo zijn een doorontwikkeling op het bestaande programma, dat in 2001 geïntroduceerd werd. Meest opvallende wijziging is de dikke neus, met een nieuwe grill en koplampen. De schermen stulpen voortaan over de voorwielen uit. Aan de achterkant zien we dat de bumper en de achterlichtunits iets veranderd zijn.
Het laadvermogen is vooral voor de Cargo interessant. Dat groeide van (afhankelijk van de uitvoering) 650-830 kilo tot 754-874 kilo. Dat is bereikt door grotere wielen, bijbehorende banden met een hogere load index, een aangepaste voor- en achterwielophanging en een verbeterd remsysteem. Belangrijke uitbreiding van het gamma is de verlengde Cargo Maxi, met een lengte van 4,63 meter en een wielbasis van 2,96 meter. Het laadvolume van deze kleine reus bedraagt liefst vier kubieke meter.
Door de aanpassingen is ook het weggedrag van de personenversie stabieler geworden. Opvallend is de relatief stevige demping, waardoor korte hobbels goed voelbaar zijn. Maar waardoor tevens de hoge koets zelf bij hogere snelheden prima onder controle wordt gehouden.
Busjesgevoel
We kunnen er niet omheen dat je achter het stuur meer een 'busjesgevoel' bekruipt dan in de meeste MPV's van vergelijkbaar formaat. Komt vooral door de combinatie hoge zit en laag stuur, dat ook nog eens relatief vlak staat. Ben je daarbij langer dan pakweg 1,85 meter, dan komt het opbergvak boven de zonnekleppen hinderlijk in het zicht.
De Fiat Dobò is er per direct, en op geel kenteken in vijf- of zevenzitsuitvoering en in vier uitrustingsniveaus. Er zijn vijf motorvarianten, waarvan de vernieuwde 1.3 Multijet vijftien pk en 20 Nm extra kreeg. Fiat verwacht dan ook dat deze motor 60% van de verkopen voor z'n rekening neemt.
De complete rij-impressie met de vernieuwde Fiat Doblò staat in AutoWeek 45, die op woensdag 2 november verschijnt.