AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Fiat Bravo
Fiat heeft de Stilo vervangen. Maar de nieuwe Stilo heet geen Stilo meer, al is hij technisch wel van die auto afgeleid. De naam Bravo is na zes jaar weer uit de mottenballen gehaald en dat is niet voor niets. Wie de nieuwe Bravo door de spleetjes van zijn ogen bekijkt, krijgt ongetwijfeld associaties met de driedeurs hatchback van rond de eeuwwisseling.
Fiat heeft de Stilo vervangen. Maar de nieuwe Stilo heet geen Stilo meer, al is hij technisch wel van die auto afgeleid. De naam Bravo is na zes jaar weer uit de mottenballen gehaald en dat is niet voor niets. Wie de nieuwe Bravo door de spleetjes van zijn ogen bekijkt, krijgt ongetwijfeld associaties met de driedeurs hatchback van rond de eeuwwisseling.
Wij toeren langs de kust bij Rome met de 120 pk diesel. Deze versie heeft een handbediende vijfversnellingsbak. Met deze aandrijflijn is de Bravo al een redelijk vlotte auto, hoewel het woord 'sportief' te veel eer is. De motor begint bij zo'n drieduizend toeren wakker te worden en is vanaf dat moment lekker levendig. Wie een beetje door wil rijden, doet er dus goed aan alert te blijven op de versnellingsbak. Of te kiezen voor de sterkere, 150 pk versie. De bediening is lekker precies, maar de slagen van de pook zijn wat groot.
De afstelling van het onderstel doet nog het meest denken aan het kleinere broertje Grande Punto, en dat mag de Bravo als een compliment opvatten. Het is een erg geslaagde tussenweg van sportiviteit en comfort. Oneffenheden worden mooi weggewerkt, zonder dat de auto vervalt in gedein of duikpartijen. En hoewel de stuurbekrachtiging wat al te enthousiast meewerkt, is de Bravo toch met keurige precisie en vlot door de bochten te sturen.
Fiat heeft de AutoRAI, eind maart, uitgekozen als startdatum voor het Nederlandse Bravo-avontuur. En dat begint met de 1.4 Fire en twee M-Jet dieselmotoren. In september volgen twee nieuw ontwikkelde benzinemotoren, die dankzij een turbo uit 1,4 liter motorinhoud 120 of 150 pk weten te halen. Uitvoeringen lopen uiteen van een betrekkelijk eenvoudige Bravo tot de rijk belegde Sport. Over de prijzen wordt nog onderhandeld tussen Nederland en Italië.
De volledige rij-impressie van de Fiat Bravo staat in AutoWeek 6, die op 7 februari verschijnt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
De Fiat Bravo en Brava leken veelbelovend maar werden voetnoten in de geschiedenis
Op Zoek Naar
Een keurig, betaalbaar OV-alternatief voor €5.500: de Corolla is nog betrouwbaar ook
Praktijkervaring
Praktijkervaring Fiat Bravo: krijgt-ie de handjes op elkaar?
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Fiat Bravo: applaus voor het verbruik?
Nieuws