Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Daihatsu Copen

Gereden: Daihatsu Copen
  • Stéphan Vermeulen
  • Nieuws
31 mei 2006 om 07:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Daihatsu Copen lijkt gemaakt voor de Nederlandse zomers. Lekker toeren over rivierdijken, een buitje tussendoor bederft de pret niet want je zit zo weer overdekt, en voor onze wegen is 'ie vlot zat. En belangrijker, de Copen is er nu ook met het stuur op de goede plek, aan de linkerkant dus.
De Daihatsu Copen lijkt gemaakt voor de Nederlandse zomers. Lekker toeren over rivierdijken, een buitje tussendoor bederft de pret niet want je zit zo weer overdekt, en voor onze wegen is 'ie vlot zat. En belangrijker, de Copen is er nu ook met het stuur op de goede plek, aan de linkerkant dus. Je kon de guitige Copen, die verdacht veel op een Audi TT Roadster lijkt, al in 2004 aanschaffen, maar dan moest je wel genoegen nemen met een rechtsgestuurde auto. Niet echt handig voor het vasteland van Europa. Bovendien lag er in het ronde neusje een minuscuul torretje van 700 cc, dat dankzij een turbo 68 pk leverde. Ook dat is gewijzigd zodat we nu met de 87 pk sterke Copen 1.3 op pad kunnen. Hij blijkt voldoende trekkracht te bieden bij lage toeren, maar boven de 4.000 omwentelingen verraadt hij zijn ware Daihatsu-aard. Hij zet 't op een brullen en de 1,3-liter met variabele kleptiming draait met alle plezier meer dan 6.000 toeren. Ondanks de ingewikkelde vouwconstructie van het klapdak weegt de Copen slechts 850 kilo. Vandaar dat de 0-100-sprint al in 9,0 seconden achter de rug is. De bak schakelt exact en met korte slagen. De besturing is vrij direct maar zou nog wat meer gevoel mogen bieden voor het pure gevoel bij zo'n compacte roadster hoort. En hoewel het stuur nu aan de goede kant zit, zouden we het graag nog wat hoger willen instellen. Maar verder is de Copen echt zo'n autootje waarin je met plezier leuke binnenweggetjes pakt. Je kunt dat overigens zonder schuldgevoel doen, want de Copen stoot per kilometer slechts 140 gram CO2 uit en moet volgens zijn schepper gemiddeld 1 op 16,6 verbruiken. Met de kap open zie je aan de binnenspiegel dat de carrosserie niet superstijf is, met het dakje dicht voelt de auto steviger aan. Wie een Copen wil, moet niet claustrofobisch zijn want met een gesloten kap overvalt je een opgesloten gevoel. Denk bovendien aan de lage dakrand met het uitstappen! Maar met één druk op de knop zit je weer in de openlucht. De fijne sportstoelen bieden goede ondersteuning, wat heel prettig is tijdens het betere bochtenwerk. De vernieuwde Copen is er vanaf € 22.695 en daarmee ben je ten opzichte van 'oude' Copen-kopers spekkoper. Die kostte hetzelfde met het stuur aan de rechterkant en minder vermogen! Overigen stap je voor ongeveer hetzelfde geld in een Micra C+C of een Colt CZC.
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Copen
Daihatsu Daihatsu Copen
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Copen specificaties
  • Daihatsu Copen occasions
  • Daihatsu Copen video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Copen tests
  • Daihatsu Copen gebruikersreviews
  • Daihatsu Copen index
PREMIUM
Daihatsu Copen 1.3 DVVT - Smart Fortwo Cabrio by Judith Osborn

Daihatsu Copen 1.3 DVVT - Smart Fortwo Cabrio by Judith Osborn

Op het eerste gezicht lijken de Smart Fortwo Cabrio en de Daihatsu Copen niet veel met elkaar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT (2006)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT (2006)

    6
    • 2 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport...

    2
    • 22 november 2017
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Classic (2008)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Classic...

    20
    • 18 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Type 1 (2004)

    Daihatsu Copen Type 1 (2004)

    8
    • 2 juni 2009
meer reviews
Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

Een Daihatsu Copen? Daar heeft Ghisbert van Ginhoven, die sinds jaar en dag de rollenbank bedient,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

    Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

    • 20 februari 2020
  • Nieuws
    Daihatsu Copen GR Sport Concept in Tokio

    Daihatsu Copen GR Sport Concept in Tokio

    11
    • 11 januari 2019
  • Nieuws
    Daihatsu Copen Coupé gaat in productie

    Daihatsu Copen Coupé gaat in productie

    27
    • 19 december 2018
  • Lars heeft een nieuwe auto - AW Update

    Lars heeft een nieuwe auto - AW Update

    34
    • 4 april 2016
  • Nieuws
    Nieuwe wisselkoets voor Daihatsu Copen Cero

    Nieuwe wisselkoets voor Daihatsu Copen...

    34
    • 4 oktober 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021
  • Nieuws
    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo Auto Salon

    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo...

    14
    • 24 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden