Gereden: Citroën C6

Citroën C6
Citroën C6Citroën C6Citroën C6Citroën C6Citroën C6Citroën C6Citroën C6Citroën C6
Na vele hoogtepunten zakte Citroën af tot een producent van doorsnee modellen. Weet de C6 het tij te keren?
Na vele hoogtepunten zakte Citroën af tot een producent van doorsnee modellen. Weet de C6 het tij te keren?
Vijf jaar zijn voorbij gegleden sinds het verscheiden van de XM. In die tijd heeft Citroën wel studiemodellen getoond van een nieuw vlaggenschip, maar nu pas is de C6 een feit. Hoewel hij uitermate modern oogt, ademt hij niet het vooruitstrevende van de C4. Hij is klassieker en grijpt ontwerptechnisch terug op de hoogtepunten uit de geschiedenis van het merk, zoals de DS, de SM en de CX.
De C6 is gezegend met een eigenzinnig ogende, en onmiddellijk definieerbare koets, zoals we dat ooit van Citroën gewend waren, maar bijna vergeten zijn; beslist niet dertien in een dozijn. Maar of de C6 bijzonder genoeg is om de hoogtijdagen van de DS en CX terug te halen?
Dat de C6 een overvloed aan interieurruimte te bieden heeft, is aan de buitenzijde al af te lezen. De voor- en achterwielen staan ver uit elkaar; de C6 heeft een wielbasis van 2,9 meter, en da's een van de langste in z'n klasse. Voorin staan brede stoelen opgesteld, die comfortabel zitten, maar wat meer zijdelingse steun zouden mogen geven. Eenmaal gezeten op het weelderige zitmeubilair, kijk je uit op een digitaal instrumentencluster, dat je onder het rijden niet heel frequent hoeft raad te plegen als je dat niet wilt; de C6 is uitgerust met een head-up display dat de belangrijkste ritinfo, zoals de gereden snelheid en instructies van het navigatiesysteem, projecteert in de voorruit.
Tamelijk straf
De wielophanging met voor dubbele driehoekige draagarmen en achter een multilink-constructie is uitgerust met en actief veersysteem met elektronisch geregelde vering en demping. Het kan worden ingesteld op een comfortabeler of sportiever weggedrag. In de comfortabele stand presenteert het zich overigens al als tamelijk straf. Daar hebben wij geen bezwaar tegen, maar een vliegend tapijt, zoals de CX dat nog was, kunnen we de C6 beslist niet noemen. Bij snelheden van boven de 110 km/h zakt de Citroën 10 millimeter dichter naar het wegdek. Uit de achterklep is tegen die tijd al een spoiler opgerezen.
In rap genomen bochten wil de C6 behoorlijk op één oor gaan hangen. Laat het gaspedaal los in de bocht en de achterkant komt opzetten. De elektronica zorgt er echter op adequate wijze voor dat de boel in het gareel blijft. Het sturen gaat verrassend direct, maar wel tamelijk licht; de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging neemt je weliswaar veel werk uit handen, maar filtert ook nogal wat gevoel uit de stuurinrichting.
Citroën heeft en tweetal motoren ter beschikking voor de C6; een 3,0-liter V6 benzinemotor (215 pk) en een 2,7-liter HDi-diesel (208 pk), eveneens een zescilinder. De zelfontbrander levert de beste prestaties; de fabriekstopsnelheid is met 230 km/h op papier even hoog als die van de benzinekrachtbron, maar sprinten doet de diesel sneller.
De complete rij-impressie met de Citroën C6 staat in AutoWeek 50, die woensdag 7 december in de winkels ligt.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.