Citroën C6 2.7 HDiF V6 Exclusive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C6 2.7 HDiF V6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 121.000 km |
Meer comfort is wat waard
- 121.000 km
De C6 wordt ingezet als zakelijke auto in Nederland en de landen om ons heen voor circa 40000 km per jaar. Hoewel liefhebber van de "grote Citroëns" (we reden 7 jaar XM) heb ik ook veel plezier aan o.a. de Renault Vel Satis 25 en de Alfa 164 beleefd.
De grote kracht van de C6 zit in de ontspannen kilometers, hij past zich altijd optimaal aan de weg zowel qua wegligging als comfort (bij 90 voelt hij als een Citroen CX van voeger) bij hogere snelheden vooral zeer stabiel. Het gevoel dat je "zo uit kan stappen" en "veel harder rijd als je meet" blijft tot zeer hoge snelheid in tact.
Het verbruik bij veelal autosnelweg rijden met maximum+ als het kan, komt op ca. 7,9 km/100. Ik gebruik de cruisecontrole zoveel mogelijk dat is zowel prettig als zuinig. De aan- uit- of begrenzer instelling zit ook op het stuur net zo groot als de "reset" waardoor je hem te makkelijk te veel bedient (gewoon één keer een schakelaar aan van het stuur is fijner)
Bij aankoop is de verkoper onder druk gezet alle fouten op te sporen en dat lijkt gelukt (op de airco na).
De airco bleek bij hoge temperaturen 30⁰C en zon te zwak. Na vervanging van een lekke condensor bij ca. 60000 km was dit opgelost. Het knopje waar je de cruisecontrole mee bedient bladdert af, om de auto mooi te houden hebben we die laten vervangen.
Je ontvangt prima kritiek op de auto, de verkoopcijfers maken de auto exclusief en/ of onbekend.
Je bent wel even zoet voor je alle functies via menu's kunt bedienen, het loont wel de moeite. De navigatie is snel en goed. Een Blue tooth telefoon (nu duo Sim) zou makelijker zijn. Je kunt via infrarood nummers uit je telefoon overzetten dat gaat door de telefoon echter nummer voor nummer. Ook een CD op de harde schijf in MP3 kopiëren kost een half uur (tijdens het rijden), een USB kopie verbinding zou veel makkelijker zijn.
Banden set via internet ca. € 900 (4x Michelin) daarna nog € 90 montage. Bij 96000 werd ik gewaarschuwd door het C6 genootschap dat de waterpijp van de koeling die door de linker wielkast loopt kan roesten. Dit bleek bij deze C6 ook zo te zijn. Het pijpje kost ca. €60 en ca. 6 uur werk van de garage (totaal ca. 600€) Navraag leert dat de importeur en fabriek geen coulance regeling willen treffen voor deze veel voorkomende kwaal. Een misser van Citroen wat ons betreft.
Bij de 120 kkm beurt zijn als extra de banden gebalanceerd en een piepende multiriem is weer tot zwijgen gebracht. Bijzonder is een terugroepactie van de Citroen importeur gemeld via de garage. De auto is 4 dagen in A'dam geweest en slangen en de rembekrachtiger zijn vervangen.
Bij ca. 170 kkm trad er probleem op met de cruise control na een paar keer laten zoeken is na advies van C6 genootschap de COM 2000 (printplaat in jet stuur) vervangen. Daarna was het weer in orde.
De auto staat inmiddels op 190 kkm er rijdt prima.
Geen enkele auto is perfect, de C6 geeft waar hij voor staat een limousine van klasse! Het is weer een stap vooruit. Voor de liefhebbers met beleving bestaat inmiddels een C6 genootschap.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

Klokje Rond: Citroën C6 2.7 HDiF (2006) - 416.101 km

Occasion Test: Citroën C6 vs Renault Vel Satis
