Gereden: Citroën C4 Cactus met Progressive Hydraul

Zweven zonder hellen

Citroën C4 Cactus met Progressive Hydraulic Cushio
De huidige C5 zal de geschiedenis ingaan als de laatste Citroën die je kon krijgen met de veerbollen die stonden voor dat kenmerkende zwevende rijgedrag, waarmee het merk in 1955 bij de eerste DS op de proppen kwam. De liefhebbers kijken dan ook reikhalzend uit naar het nieuwe dempersysteem, de Progressive Hydraulic Cushions, die dat klassieke gevoel moeten terugbrengen.

De nieuwe dempers, door het merk Progressive Hydraulic Cushions genoemd, zijn onderdeel van het Citroen Advanced Comfort-programma waarvan we heel veel terugzien in het prototype dat voor ons staat. De extreem zachte stoelen bijvoorbeeld, en de dikkere vloermatten die net als de extra laag bekleding op het dashboard geluiden van buitenaf moet tegenhouden. Maar wat zijn nu precies die Progressive Hydraulic Cushions? Simpel gezegd zijn het twee kleine dempers binnen de demper, waarvan de één de druk opvangt die er op de demper komt te staan bij het inveren van de carrosserie en de ander voor de rebound zorgt, wanneer de auto uitveert. Natuurlijk pakken we dezelfde drempels nog een keer met het prototype nadat we eerst met een standaard C4 Cactus hetzelfde traject reden maar ook op normaal glad asfalt merk je minder hoe het onderstel werkt, je krijgt er als inzittende minder van mee. De auto voelt stijver door aanpassingen aan het onderstel, de besturing is anders gekalibreerd en preciezer en in de eerste bocht valt al op dat de Cactus nauwelijks overhelt. Ook dat draagt bij aan een comfortabeler gevoel. Heftige drempels - bijvoorbeeld die wanneer je een woonerf afrijdt - waarbij je al op de drempel sterk naar links of rechts stuurt, zorgen nog wel eens voor veel onrust in een auto. De versie met de hydraulische kussens heeft eveneens moeite met deze extreme hobbel maar de vering en demping krijgen de auto eerder in het gareel. De rebound bij het tweede keer inveren op de verhoging in de straat zelf wordt zachter opgevangen. De carrosserie komt eerder vlak en het onderstel doet zijn werk zeker stiller. Lang nadeinen bij vloeiende hobbels is de auto eveneens vreemd en dat kon nog wel eens het geval zijn bij Citroëns van vroeger.

De volledige eerste rijtest staat in AutoWeek 21, die woensdag 24 mei verschijnt. Daarin meer over wanneer het dempingsysteem in productie gaat en extra informatie over het Citroën Advanced Comfort-programma.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.