Gereden: Chevrolet Avalanche Z71
Tot en met de achterportieren is de Chevrolet Avalanche ('lawine') een enorme, onvervalste vijfpersoons SUV. Dan stopt het SUV-deel en is de auto verder een joekel van een pick-up. De Avalanche gaat de SUV voorbij.
Oog in oog met deze reus ontstaat alleen maar de behoefte om ruim baan te maken. Voor het gemiddelde SUV-publiek dat de betere buurten en duurdere winkelstraten met hun grote bakken bevolkt, is dat waarschijnlijk een aanbeveling. Zien we hem daarom opvallend veel in 't Gooi rondrijden?
De hamvraag van dit verhaal is natuurlijk: wat kan je met een Avalanche doen wat met een Touareg niet lukt? Wat dacht u van de laadbak volscheppen met zand? Of fijn zélf die twintig bomen voor je tuin ophalen bij de kweker? Adieu transportservice, met de Avalanche kun je alles zelf vervoeren. Er kan 500 kg mee in de laadbak. En dan mag er ook nog een aardig karretje achter de auto hangen; ruim drie ton is toegestaan. Niet overtuigd? Kies dan de tent die je pasklaar over de laadbak kunt spannen.
Rijden met de Avalanche is een kwestie van eventjes wennen, alweer door dat enorme formaat. Hij stoelt op de technische basis van de Chevrolet Tahoe en dat betekent een 5,3 liter V8 van 285 pk. Bij 2.700 kg schoon aan de haak zijn echter maar weinig auto's echt kwiek. De Chevy is natuurlijk soepel in de veren, wat zich gelukkig uit in een prima veercomfort en niet in misselijkmakend deinen. Verder zit 'alles' op en aan de Z71-uitvoering, tot elektrisch verstelbare pedalen aan toe.
De volledige rij-impressie met de Chevrolet Avalanche Z71 verschijnt in AutoWeek 2, die op 6 januari verschijnt.