Gereden: BMW 320d

BMW 3-serie
Naar de komst van een nieuwe 3-serie wordt altijd met bovengemiddelde interesse uitgekeken, ook op de AutoWeek-redactie. In de buurt van Barcelona konden we eindelijk kennismaken met de auto die voor BMW nog steeds het leeuwendeel van de verkopen voor z'n rekening neemt.

Het uiterlijk is even wennen; de neus is relatief lang en loopt een beetje af. Op een foto misschien reden voor gemengde gevoelens, in het echt ziet de nieuwe 3 er gewoon weer ouderwets lekker uit. Uiteraard is ook deze nieuweling weer groter dan z'n voorganger, 9 centimeter om precies te zijn. De wielbasis nam met 5 cm toe, BMW claimt 1,5 cm meer beenruimte voor de achterpassagiers. Het is er inderdaad ruimer dan voorheen maar riant is het nog steeds niet. Nu zal dat voor de meeste BMW 3-serie rijders van ondergeschikt belang zijn, die zijn meer geinteresseerd in hoe-ie rijdt.

Ook dat onderdeel heeft BMW weer ouderwets goed voor elkaar. De spoorbreedte voor en achter nam flink toe en hij ligt mede daardoor als het spreekwoordelijke blok op de weg. Een open deur maar helemaal waar. Er zit weinig rol in de koets en met name het messcherpe stuurgedrag valt op. Simpelweg top. Om de meer op comfort gerichte koper voor zich te winnen heeft BMW, net als bij de nieuwe 1- en de 5-serie, de nieuwe 3-serie iets 'zachter' gemaakt. Met de Driving Experience Control-knop kun je kiezen voor een sportief (Sport+ of Sport) of comfortabel rijkarakter, waarbij gevarieerd wordt met zaken als gaspedaalrespons en mate van stuurbekrachtiging. De Eco Pro-modus is de extra zuinige stand. Het grootste verschil in rijkarakter merk je wanneer je de adaptieve dempers (optioneel) onder je auto hebt. Op de snelweg is de Comfort-stand een absolute aanrader. De nieuwe 3-serie wordt in februari geleverd met twee benzinemotoren (328i viercilinder en 335i zes-in-lijn) en twee diesels. Die heten allebei 320d; eentje met 184 pk en eentje met 163 pk, da's de Efficient Dynamics Edition en die valt in de 20%-bijtellingscategorie (evenals de 320i, die iets later wordt geintroduceerd).

Wij reden de 320d met 184 pk, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat (een handgeschakelde zesbak is standaard). Een erg prettige combinatie - stil en krachtig - al moet je van de automaat geen flitsende reacties verwachten. Soepel is-ie echter wel en da's ook wel zo aangenaam. Samengevat: de nieuwe 3-serie is een dijk van een auto die zeker op het gebied van rijdynamiek weer nieuwe standaarden zet in deze klasse.

De volledige rij-impressie van de nieuwe BMW 3-serie kun je lezen in AutoWeek 49, die woensdag 7 december in de winkel ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.