Gereden: BMW 320d
Het uiterlijk is even wennen; de neus is relatief lang en loopt een beetje af. Op een foto misschien reden voor gemengde gevoelens, in het echt ziet de nieuwe 3 er gewoon weer ouderwets lekker uit. Uiteraard is ook deze nieuweling weer groter dan z'n voorganger, 9 centimeter om precies te zijn. De wielbasis nam met 5 cm toe, BMW claimt 1,5 cm meer beenruimte voor de achterpassagiers. Het is er inderdaad ruimer dan voorheen maar riant is het nog steeds niet. Nu zal dat voor de meeste BMW 3-serie rijders van ondergeschikt belang zijn, die zijn meer geinteresseerd in hoe-ie rijdt.
Ook dat onderdeel heeft BMW weer ouderwets goed voor elkaar. De spoorbreedte voor en achter nam flink toe en hij ligt mede daardoor als het spreekwoordelijke blok op de weg. Een open deur maar helemaal waar. Er zit weinig rol in de koets en met name het messcherpe stuurgedrag valt op. Simpelweg top. Om de meer op comfort gerichte koper voor zich te winnen heeft BMW, net als bij de nieuwe 1- en de 5-serie, de nieuwe 3-serie iets 'zachter' gemaakt. Met de Driving Experience Control-knop kun je kiezen voor een sportief (Sport+ of Sport) of comfortabel rijkarakter, waarbij gevarieerd wordt met zaken als gaspedaalrespons en mate van stuurbekrachtiging. De Eco Pro-modus is de extra zuinige stand. Het grootste verschil in rijkarakter merk je wanneer je de adaptieve dempers (optioneel) onder je auto hebt. Op de snelweg is de Comfort-stand een absolute aanrader. De nieuwe 3-serie wordt in februari geleverd met twee benzinemotoren (328i viercilinder en 335i zes-in-lijn) en twee diesels. Die heten allebei 320d; eentje met 184 pk en eentje met 163 pk, da's de Efficient Dynamics Edition en die valt in de 20%-bijtellingscategorie (evenals de 320i, die iets later wordt geintroduceerd).
Wij reden de 320d met 184 pk, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat (een handgeschakelde zesbak is standaard). Een erg prettige combinatie - stil en krachtig - al moet je van de automaat geen flitsende reacties verwachten. Soepel is-ie echter wel en da's ook wel zo aangenaam. Samengevat: de nieuwe 3-serie is een dijk van een auto die zeker op het gebied van rijdynamiek weer nieuwe standaarden zet in deze klasse.
De volledige rij-impressie van de nieuwe BMW 3-serie kun je lezen in AutoWeek 49, die woensdag 7 december in de winkel ligt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 3-serie Touring 325xi High Executive
- 2010
- 114.913 km

BMW 320i M Sport Edition | Automaat | Sportonderstel | LMV | Schuifdak | Parkeer sensoren | Cruise control | Navigatie | Stoel verwarming | Climate control | Leder
- 2019
- 79.464 km

BMW 3-serie Touring 330e High Exe 87DKM/PANO/LASER/TREKHAAK/HEAD-UP/H&K/ACC/360CAMERA/LEER-SPORT/18"/SHADOW-LINE/NET OH BEURT GEHAD BIJ BMW DEALER
- 2020
- 87.683 km
Lees ook

Toen BMW nog gewoon zei waar het op stond: persmap BMW 3 serie 1975

BMW 2-serie, 3-serie en 4-serie: nog meer vermogen voor instap-M-versies

Als het laag, ruim en snel moet zijn: Audi S5 Avant vs. BMW M340i Touring

Toen BMW nog gewoon vier jaar kon wachten met Touring van nieuwe 3-serie
