Gereden: Audi S4

Anonieme snelle Duitser met V6 turbomotor

Audi S4
Audi S4Audi S4Gereden: Audi S4Gereden: Audi S4Gereden: Audi S4Gereden: Audi S4
De S4 is voorlopig de snelste versie van de gloednieuwe Audi A4. De Duitsers vervingen de zescilinder met mechanische compressor door een nieuwe V6 met turbo's en stuurden ons er mee op pad.

Je toert in een superdikke gloednieuwe Audi, waarschijnlijk een van de eerste die in Duitsland rondrijdt. En niemand kijkt op of om. Nu zullen kenners aan de vier uitlaten, de chromenkleurige spiegels en wat andere details snel zien dat het hier geen gewone A4 betreft, maar mogelijk dat zelfs zij twee keer moeten kijken of het nu de oude of de nieuwe S4 is. Audi heeft een naam hoog te houden met het rustig aan veranderen van het design zijn auto's, maar in het geval van de A4, of vandaag de S4 dus, hebben we wel weer een nieuw hoogtepunt in voorzichtige designevolutie te pakken.

Maar vergis je niet, de auto is daadwerkelijk helemaal nieuw. Het platform is nieuw en de motor is nieuw. Nou ja, bijna. Kijk je naar boring en slag dan zie je gelijkenis met de V6 met supercharger uit de vorige Audi S4, maar zo'n beetje elk component van die motor is vervangen. Het belangrijkste verschil is dat die mechanische compressor verdween en dat er één grote twinscroll turbo voor in de plaats is gekomen. Hierdoor is de auto (op papier) weer een stukje zuiniger ookal steeg het vermogen naar van 333 naar 354 pk. Het koppel, 500 Nm vanaf 1.370(!) tpm, is eigenlijk indrukwekkender. Ongeacht het toerental stuwt het forse koppel je voorwaarts (video!), de Avant die wij rijden zit in 4,9 seconden op 100 km/h.

Ook al zit er nog steeds iets te veel gewicht op de neus, het is te merken dat de auto een stuk lichter is dan voorheen. Door middel van torque vectoring compenseert de Audi, die uiteraard quattro (standaard 40:60 krachtsverdeling voor-achter) heeft, bovendien het onderstuur wat optreedt, waardoor je al snel met belachelijke snelheden door de heuvels schiet. In sommige krappe hairpins hebben we zelf wat voorzichtig overstuur, niet bepaald iets wat snelle Audi's normaal gesproken kenmerkt. Maar de natuurlijke balans van een BMW 340i, die heeft ook deze Audi S4 niet.

Lees de volledige rij-impressie van de nieuwe S4 in AutoWeek 24, die woensdag 15 juni verschijnt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.