Gereden: Alfa Romeo GT
Mooi , compleet en met een onthullend motorenaanbod. Alfa presenteerde gisteren de nieuwe GT in mondain Monaco en wij zijn enthousiast. De GT gaat zeker en vast de GTV doen vergeten.
De GT is een 'logische' auto. Een coupé op basis van de 156, die moest er vroeg of laat eens komen. Het ontwerp is zeer geslaagd, fraai staaltje werk van de studio van Bertone. De GT is mooi, praktisch genoeg voor een coupe en met de prestaties zit het wel snor. Naast een 1.9 JTD MultiJet van 150 pk, (speciale, gretige versie voor de GT) zijn er twee benzinevarianten: een 2,0-liter JTS van 165 pk (4-cilinder) en de 3.2 V6 van 240 pk. De grap is: de GT met de JTD-zelfontsteker biedt verrassend genoeg de lekkerste combinatie. Er is geen beter uitgebalanceerde GT als die met de dieselmotor. Verrassend! De trekkracht is fenomenaal, waardoor de Alfa altijd vlot oppakt in elke versnelling. Vervolgens heeft u de keuze: ga ik vól of geniet ik van het relaxte rijden dat deze viercilinder mogelijk maakt? De GT JTD biedt het allebei.
Dat betekent overigens niet dat het met een V6 tobben is. Bij vol accelereren zoeken de voorbanden naar tractie, dat wordt de voortrein even onrustig, maar de grip is snel hervonden en dan versnelt de GT imposant, vooral vanaf 4.000 toeren.
Het onderstel is behoorlijk hard, het reageert heftig op een matig wegdek. Ronduit imposant is het weggedrag van de GT. Dat is simpelweg neutraal. Aan onderstuur doet 'ie niet.
De zesbak mag nog wel iets korter en directer door het schakelpatroon flitsen maar ondanks dat is de GT een zeer plezierig handelbare auto. Jammer: de draaicirkel is lastig groot. Niet dat het erg belangrijk is, maar ja, de GT is ook nog een beetje praktisch, achterin zitten is te doen, de kofferbak mag er best zijn. Maar zo klein is de GT ook niet, alleen valt het niet zo op vanwege het krachtige ontwerp. Goed gedaan dus.
Binnenin de nieuwe GT een behoorlijk groot stuurwiel, een typische Alfa-klokkenwinkel, fraai (standaard) leer in de Distinctive-uitvoering. De uitstraling is een combinatie van vlotte chique en sportiviteit. Prima passend voor een GT. Ook uitstekend voor elkaar is de zitpositie van de coupé.
Stap je van topmodel V6 weer terug in de diesel dan duikel je van 240 naar 150 pk en toch zit je te zingen van plezier. Tsja, anno 2003 kan het zomaar voorkomen dat de dieselversie de lekkerste is, zelfs in een sportieve coupé als deze. Waanzinnig!
Waar staat nu deze nieuwe GT van Alfa Romeo? Het is geen onthullend innovatieve, spraakmakende nieuwkomer. Maar een consequente GT is het zeker wel. Hij gaat de GTV overvleugelen, let maar op.
In Nederland komt de auto eind januari. De drie motoren zijn meteen leverbaar. Een 1.8-benzine-instapper (de TwinSpark) komt juni 2004. Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 48 (19 november).
De prijzen:
2.0 JTS 16V Progression: 30.995
2.0 JTS 16V Distinctive: 32.695
2.0 JTS 16V SeleSpeed Distinctive: 33.895
3.2 V6 24V Distinctive: 42.995
1.9 JTD 16V Progression: 33.195
1.9 JTD 16V Distinctive: 34.695
Verschillen Progression/Distinctive: leren bekleding, lederen stuurwiel met audiobediening en een Bose-installatie. Lichtmetaal is altijd standaard. Ook de veiligheidsuitrusting is op alle uitvoeringen hetzelfde. Met ABS met EBD, ESP en zij-, windowairbags en natuurlijk airbags voor.