Alfa Romeo GT 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo GT 1.8 T.Spark 16V Distinctive (2006)

Signalement

UitvoeringGT 1.8 T.Spark 16V Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo - GT 1.8 T.Spark 16V Distinctive

  • 110.000 km

Als ik overweeg een tweedehands auto te kopen dan check ik altijd even de gebruikersreviews op Autoweek. Tot mijn verbazing heeft blijkbaar niemand in Nederland een Alfa GT met een 1.8 twinspark. Toevallig weet ik dat de Alfa 156 1.8 twinspark eigenlijk bijna hetzelfde is, dus heb ik die geraadpleegd. De reviews waren positief en daarnaast was dit niet mijn eerste twinspark (166 met een 2.0), dus ik besloot een Alfa GT met een twinspark te kopen. Waarom geen 2.0 JTS? Deze heb ik al een keer gehad en beviel me niet. Ondanks het op papier de betere motor is (meer pk en meer koppel). Is het gewoon een onbetrouwbare motor. Er zullen vast een paar goede rondrijden, maar de meeste zuipen oncontroleerbaar veel olie en halen bij lange na niet hun opgegeven vermogen. Diesel is voor mij geen optie. Hiervoor rij ik te weinig kilometers en de V6 heeft een te hoge aanschaf prijs.

Ervaringen 96.000 km tot 110.000 km

Na ruim 10.000 kilometer gereden te hebben kan ik niets anders dan positief zijn. De looks zijn geweldig. Misschien is het wel de mooiste auto ooit gebouwd. De lijnen zijn perfect, de daklijn is laag en de raamstijl-loze deuren zijn groot. Een echte coupe dus. Bekijks krijg ik niet veel, maar zelf geniet ik er elke dag weer van. In de winter heb ik 17 inch eronder en in de zomer 18 inch. Beide setjes zijn origineel en staan de Alfa uitstekend.

De dashboard lijkt op een paar wijzigingen na rechtstreeks uit de alfa 147 te komen. Mijn moeder had altijd een 147 en hier vond ik het dashboard altijd erg hard en plastic achtig (mijn mening). De GT en waarschijnlijk de duurdere 147 modellen hebben een zacht dashboard. Het asbak kapje is bedrukt met een GT badge en de versnellingspook is van metaal (in de 1.8 en 2.0). Net even iets anders dus. Dit is tevens ook het enige negatieve wat ik over deze auto kan vertellen. Het dashboard is mooi, maar komt uit een 147 en dit kan je zien. Sommige elementen zien er namelijk wat goedkoop uit. Waarom niet het dashboard uit de 156? Persoonlijk vindt ik die veel mooier. De cockpit zelf is klein en het voelt alsof je in iets speciaals zit. De auto is absoluut niet kraakvrij. Dus mensen die niet van rammeltjes houden, blijf weg! Het is niets ernstig en met een beetje WD40 zullen de meeste rammetjes wel verdwenen zijn. Het blijft natuurlijk een Alfa. Al moet ik zeggen dat mijn Alfa 166 op de draagarmen na behoorlijk stil was.

In mijn GT zitten een paar fantastische rode leren stoelen. Ze zien er niet alleen heel mooi uit, maar zitten ook nog eens heel goed. Pasvorm is perfect en er is meer dan genoeg steun. De GT is geen kleine coupe. Hij is immers gebaseerd op de Alfa 156. Helaas heb je nogal gebrek aan ruimte binnenin. Achterin is het te doen, zolang je niet langer bent dan 1.80 en de kofferbak is groot, maar niet heel hoog.

Het is een sportieve auto en dit merk je. De GT kan hard aanvoelen, vooral met de 18 inch velgen. Gelukkig wordt dit compenseert door zijn uitstekende wegligging. Bochten kun je niet hard genoeg nemen en op de snelweg is het eigenlijk best wel een comfortabele auto. Bij 120 km/h is het redelijk stil in de auto. Ik hoor verhalen van extreem veel windgeruis, maar zo heb ik het tot nu toe niet ervaren. Misschien heeft Alfa dit “probleem” in de latere modellen verholpen. Wat de GT bijzonder en leuk maakt om te rijden is direct gekoppeld aan een aantal negatieve punten (elk voordeel heeft zijn nadeel). De GT stuurt lekker, maar de draaicirkel is enorm. De schakelbak is zeer geschikt voor sportief rijden, maar voor in de stad is het niet de makkelijkste bak (volgens mijn vriendin). Kortom het is niet echt een stadsauto. Wat ook niet meer dan logisch is.

De 1.8 twinspark gaat alweer een tijdje mee. Volgens mij van origine een Fiat blok en aangepakt door Alfa. Het twinspark blok is de hele jaren 90 en begin 00 te vinden in verschillende Alfa’s. Waardoor dus ook deze GT. Ik weet niet wat het is, maar op een bepaalde manier vind ik de twinspark blokken speciaal. Met name de 1.8 en 2.0. Niet alleen omdat ze dubbele bougies hebben, maar ook om hun geluid, energie en ervaring. Deze motoren hebben karakter. Dit kan ik niet van veel turbo loze 4 cilinders zeggen. De 1.8 moet het niet hebben van zijn koppel. Als je iemand bent die graag onder de 3000 toeren blijft, dan kan ik je deze motor niet adviseren. Het is trouwens wel verstandig de eerste 15 a 20 minuten onder de 3000 te blijven, maar hier kom ik later op terug. Deze motor moet je in de toeren knallen. Je kan wel tot de 7000 toeren voordat je het rode vlakje aantikt en dit voelt geweldig. Hij wil zo graag en dat merk je aan alles. Op papier is het niks en in de praktijk trek je er heus geen GTI uit. Het gaat om het gevoel dat deze auto je geeft en niet de 0 tot 100 cijfers. Althans dat vindt ik.

En nu komt het. De struikel blok voor veel potentiële Alfa rijders. Is de auto betrouwbaar? Gelukkig tot nu toe wel. Ik zeg gelukkig, want ook ik weet dat Alfa soms onbetrouwbaar kunnen zijn. Ik heb het namelijk zelf ervaren. Waar rook is, is vuur en de meeste verhalen kloppen (deels) gewoon. Dit zijn de problemen die ik tot nu toe heb gehad:

-Stadslamp stuk (inmiddels vervangen)
-Deurhendel zit los
-VDC/traction control lampje brand soms bij koud en vochtig weer
-Airbag lampje passagier stoel brandt soms
-Piepende draagarmen bij koud weer

Niets ernstig dus en de APK kwam hij ook zo doorheen. Voor een uitgebreide overzicht van problemen en ook pluspunten, raad ik het internet aan. Autoblog heeft verschillende aankoopadviezen geschreven.

Voor toekomstige Alfa GT 1.8 twinspark rijders heb ik de volgende handleiding opgesteld die er voor zorgt dat jullie samen gelukkig worden.

De zogenaamde euro 3 twinspark blokken lusten olie. Zover ik weet heeft Alfa Romeo hier zelf nooit wat aan gedaan. Peil dus regelmatig (ik doe het zelf bij elke tankbeurt). Over tanken gesproken. Die van mij doet 7.4 op 100. Dit zegt hij zelf tenminste en ik geloof hem.
Vreemd genoeg is mij GT zuiniger met olie als de 166 die ik had. Ondanks de euro 2 twinspark’s per definitie niet bekend staan als hevige olie drinkers. De 166 deed 1 op 4000 en de GT 1 op 5000. Je kunt dus niet wachten op een onderhoudsbeurt (elke 15.000 km). Je moet zelf de kap open doen. Voor de mensen die hun motorkap het liefst dicht schroeven…… een euro 3 twinspark is niets voor jullie. Zonde eigenlijk, want de twinspark is een mooi blok om te zien.

Om het oliegebruik in controle te houden, moet je de auto netjes warm rijden. Ik doe dit heel consequent. De eerste 15 a 20 minuten kom ik niet boven de 3000 toeren. Dit kan prima in mijn omgeving. Daarna doe ik wat ik wil. Daarnaast hou ik het niveau altijd tussen het minimum en maximum en gebruik ik 5w40. Alfa raad zelf 10w40 aan. Gek genoeg heeft deze GT altijd 5w40 gehad. Althans als ik het onderhoudsboekje moet geloven. Hou bij aankoop ook in de gaten of de distributie riem wel om de 60.000 km vervangen is.

Tot zover mijn review. Hopelijk hebben jullie er wat aan. Ik zal de review regelmatig update geven.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens