Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)

autoreview

Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)
Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16V Progression (2005)

Signalement

UitvoeringGT 2.0 JTS 16V Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bella

  • 155.000 km

Na enkele maanden in het buitenland te hebben gewerkt, had ik eindelijk genoeg centjes gespaard om weer een mooie Alfa te kopen. Vroeger, toen ik nog thuis woonde, had ik een GTV 2.0 Twinspark uit 1995. Deze heb ik met pijn in mijn hart verkocht toen ik op mijzelf ging wonen.

Ik heb lang getwijfeld tussen een GT en een Brera. Een Brera zoals ik hem graag zou willen hebben – een dikke 1750 Turbo Benzina – was echter nog boven mijn budget. Toen viel mijn oog op deze mooie handgeschakelde GT 2.0 JTS uit 2005, in Blu Metallico, bij de lokale Alfa-specialist.

Vervolgens gaan kijken, de dag nadat ik terugkwam uit het buitenland. Toen ik de auto zag, was ik eigenlijk al verkocht. De eerste eigenaar had de auto niet voorzien van overbodige opties zoals parkeersensoren en een snel verouderend navigatiesysteem, maar had zijn geld nuttig besteed aan mooie Quadrifoglio-logo’s, een speciale kleur, antracietkleurige 8C-style velgen en een sportuitlaat. Het onderhoud van de auto was ook nog eens volledig gedocumenteerd, compleet met alle rekeningen. Ik was wat huiverig, omdat de 2.0 JTS bekend staat om een ontwerpfout, waarbij de motor vervuilt als gevolg van de directe inspuiting. Gelukkig had dit exemplaar aantoonbaar een modificatie ondergaan om dit probleem te verhelpen, gepaard met een motorrevisie. Dit alles gaf mij een zeer goede indruk.

Na 10 meter te hebben gereden, wist ik het zeker; dit wordt hem. Omdat mijn Alfa-hart me nog wel eens blind kan maken, heb ik toch maar een goede proefrit gemaakt. Hierbij kwamen geen vreemde zaken aan het licht. De auto kraakte niet, trok goed door zijn toeren en schakelde als nieuw. Een week later stond hij voor de deur, inclusief een nieuwe distributieriem. De eigenaar van het Italiaanse restaurant op de hoek keek goedkeurend en brulde: “Bella!”.

Omdat ik in het centrum woon van een drukke plaats, heb ik een garage gehuurd. Mijn vertrouwen in de mensheid op het gebied van het netjes houden van andermans auto is dusdanig laag, dat ik hem niet aan de straat durf te parkeren. Het feit dat de auto achter slot en grendel staat, geeft me een hoop rust. Dit geldt echter niet voor de buurt. Wanneer ik de auto ’s morgens start in de galmende garage, gaat dit gepaard met een luide brul - die overigens mooi klinkt en niet ordinair - en lijkt het alsof er een leeuw ontwaakt uit zijn slaap.

Het fijne aan de auto is dat ik hem prima elke dag kan gebruiken om naar mijn werk en terug te rijden, zo’n 50 kilometer in totaal, het grootste deel met een gangetje van 80 km/u. Hij is daarbij nog best comfortabel en praktisch. Het is echter ook een geweldige auto om in het weekend eens lekker mee los te gaan. Hij ligt als een blok op de weg, je kunt er enorm hard mee door bochten en klinkt geweldig tijdens het optrekken. De auto heeft wat dat betreft echt twee gezichten. Dit alles wordt bewerkstelligd zonder de onzinnige sportknoppen van moderne auto’s. De standaardinstellingen van Alfa zijn gewoon goed gekozen; een goede balans tussen comfort en sportiviteit. De stuurbekrachtiging is nog lekker ouderwets hydraulisch, waardoor de auto duidelijk communiceert via het lederen sportstuur. De auto gaat in iets meer dan 8 seconden naar de 100. Dit is natuurlijk niet overdreven snel, maar cijfers zeggen in dit geval niet alles. Het gaat gepaard met veel emotie en daardoor heb je echt het gevoel in iets speciaals te rijden.

Verder blijft de GT in mijn ogen een prachtige auto om te zien. Het design is tijdloos, met kenmerken van de 147 en 156. Sommige mensen denken zelfs dat het een nieuwe auto is. Wanneer ik ze vervolgens vertel dat het een auto van 12 jaar oud is, zijn ze met stomheid geslagen. Ook het interieur oogt nog zeer modern. Het is in de basis het dashboard uit de 147, maar dan gemaakt van een luxer materiaal. Ook het stijlvolle versnellingspookje is anders dan in een 147 en doet denken aan die van oudere Ferrari’s, maar dan zonder het kenmerkende H-patroon. Grappig is dat in de tellers Italiaanse aanduidingen worden gebruikt: geen RPM, maar ‘giri’. Geen fuel, maar ‘benzina’. Geen water, maar ‘acqua’.

Het is echter geen auto voor mensen die nooit de motorkap opendoen. Bij een Alfa van deze generatie – zeker met dit type motor – is het van belang dat zo snel mogelijk wordt vastgesteld wat het olieverbruik is. Ik peil de auto nog elke week. Het verbruik blijft gelukkig binnen de perken, zo’n 1 liter 10w60 op 3000 kilometer. Dit is wel eens anders als ik de ervaringen van collega GT-rijders lees op internet. 1 op 1000 is geen uitzondering. Het benzineverbruik valt ook mee, gemiddeld 1 op 11.

Uiteraard is geen enkele auto zonder problemen. Ik heb de volgende gehad in de zes maanden en 10.000 km dat ik de auto nu heb:
- Raam bestuurderskant kon niet meer open
- Storing airbag
- Ruitenwisser deed vreemd en sproeier stond verkeerd afgesteld
- Thermostaat kapot

Het meeste heeft de garage netjes vervangen/gerepareerd onder coulance, inclusief gratis leenauto. Ik had geen garantie op de Alfa, dus dat hebben ze keurig gedaan. Het raam heeft zo nu en dan nog steeds kuren bij vochtig weer, even resetten door het knopje tien seconden vast te houden verhelpt het probleem dan weer. Ik lees op internet dat dit een veelvoorkomend probleem is en nooit echt 100 procent opgelost kan worden. Ik kan me er niet druk om maken.

Veel mensen verklaren me voor gek dat ik in een auto als deze rijd. Ik heb alle vooroordelen al voorbij horen komen. Ik heb echter nog nooit zo’n zin gehad om ’s morgens op te staan en naar mijn werk te gaan, want elke rit is weer een feest. Wanneer ik mijn auto dan vervolgens parkeer op mijn werk en naar het kantoor loop, kijk ik misschien nog wel 10 keer achterom om mijn Bella te bewonderen. De iets hogere onderhoudskosten neem ik voor lief, want het is het me waard.

Ik hoop nog vele jaren met de GT te rijden!

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens