Alfa Romeo GT 1.9 JTDm Q2 (2008)

Bijna uitgeschaatst

Alfa Romeo GT 1.9 JTDm Q2 (2008)
Onlangs introduceerde Alfa Romeo de Q2-versie van de GT 1.9 JTDm. De toepassing van een zelfblokkerend differentieel bezorgt deze gran turismo met diesel neutrale rijeigenschappen.

Bij de recente facelift kreeg de neus van de GT wat meer aluminiumkleurige details en onder onze dieseluitvoering treffen we een dubbele uitlaat. De koets kenmerkt zich nog altijd door een buitengewoon krachtig voorkomen. De motorkap vertoont wulpse welvingen en mondt uit in de Alfa-grille, die tot diep in de voorbumper doorloopt. De voorkant toont agressiever dan voorheen. De lage, brede koets met uitgeklopte wielkasten, de spannende, strakke taillelijn en de geknepen, gemeen ogende achterlichtunits maken Alfa's GT het aanzien meer dan waard.


Sportief dieselen
Alfa Romeo maakt er geen punt van zijn sportieve coupés uit te rusten met een zelfontbrander. De viercilinder JTDmkrachtbron in de GT komt aan 150 pk bij 4.000 tpm. Het hoogste koppel van de Italiaanse motor bedraagt 305 Nm, dat wordt geleverd bij 2.000 krukasomwentelingen.
De sprint van 0 tot 100 km/h klaart de Alfa in 9,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 226 km/h. Het brandstofverbuik is netjes. De GT klokt iedere honderd kilometer 6,7 liter dieselolie naar binnen. Dankzij z'n 63 liter grote brandstofreservoir komt-ie zo 775 kilometer ver op een volle tank.
De besturing werkt buitengewoon nauwkeurig. De Alfa duikt na een commando via het stuurwiel zonder aarzeling de bocht in. Daarbij helt de GT nauwelijks over. Dit gedrag komt voor rekening van het tamelijk hard afgestelde onderstel. Oneffenheden in het wegdek voel je behoorlijk. Alfa probeert de nadelen van veel vermogen op de vooras weg te poetsen met het Q2-systeem, een zelfsperrend differentieel dat continu het koppel tussen de voorwielen verdeelt. Wanneer één wiel grip dreigt te verliezen, wordt een deel van de aandrijfkrachten doorgegeven naar het andere voorwiel, waardoor de auto op koers blijft. Toch heeft de GT vooral op nat wegdek toch wel wat moeite om de 150 paardenkrachten via de voorwielen op het asfalt over te brengen. Het differentieel manifesteert zich echter wel degelijk. Als je de bocht eenmaal hebt ingezet, blijft de Alfa stoïcijns z'n koers volgen. Rechtdoor schuiven, blijft tot een minimum beperkt. 'n Vleugje nervositeit blijft echter behouden in het weggedrag, zoals het een Italiaans raspaard betaamt.


Commandopost
De GT heeft 'n hatchback-achtige achterklep, die de kofferruimte heel toegankelijk maakt. Het binnenste van de Italiaan is frivool vormgegeven en je ziet dat er veel aandacht aan de vormgeving is geschonken. De klokkenwinkel mag er zijn. Jammer is dat de onderkant van de meters niet goed afleesbaar is.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model GT 1.9 JTDm 16V Q2
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.950

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 305 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.489 mm / 1.763 mm / 1.366 mm
Wielbasis 2.596 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 400 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 209 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,0 s / 4,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,2 s / 8,4 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.